Har barnet ditt ømfintlig mage?

-->
(Illustrasjonsfoto: Thomas Mortveit)

 Mange opplever at babyen deres har problemer med magen. De kan ha forstoppelse eller kaster opp maten de får. Her får dere høre historien til en mor om hvilke erfaringer hun har, og hvordan hun løste utfordringene. Til slutt får dere noen råd om hvilken mat dere kan gi barnet som kan styrke barnets tarmer. 


Jeg har blitt spurt om å skrive et gjesteinnlegg her på bloggen til Margit, hvor jeg deler mine erfaringer rundt det å ha barn med allergier og intoleranser. Jeg har to gutter, 4 ½ år og 1 ½  år. Begge har hatt, og har, utfordringer i forhold til mat.
Da jeg fikk første barnet mitt for 4 ½ år siden, ville jeg lage all maten til han selv. Dette falt helt naturlig for oss, siden vi lagde all maten vi spiste selv fra grunnen av også. Første gang jeg introduserte ham for en glutenholdig grøt (han var rundt 8 måneder) kastet han opp. Reaksjonen kom ca. 30 min etter måltidet, og han tømte seg helt. Jeg syns det var litt rart, men tenkte ikke mer over det. Neste dag fikk han en ny smaksporsjon med grøt, reagerte han på samme måte. Da begynte jeg å tenke over om det kanskje var en sammenheng, han hadde jo fått glutenfri grøt tidligere uten å ha den reaksjonen. Jeg gikk tilbake til grøt laget på hirseflak, og dette tålte han helt fint. Han kunne ha litt hard mage til tider, men så lenge jeg hadde en god teskje kokosfett i grøten hans, fungerte magen veldig bra! Glemte jeg fettet, fikk han hardere avføring. Alt dette var før jeg hadde lest meg så mye opp på babymat som det jeg har nå. Etter en måneds tid testet jeg igjen med glutenholdig grøt, og han kastet opp igjen. Skulle han ved et uhell få i seg noe gluten, kastet han opp ca 30 min etter inntak. Han ble derfor, i samråd med helsestasjon og lege, satt på glutenfri kost. Samme reaksjon fikk han når han spiste egg, kastet opp så og si rett etter et måltid med egg.
Jeg har alltid hatt en interesse for mat og kosthold, og hvordan dette påvirker oss. Jeg har selv hatt mine utfordringer i forhold til mat, og en mage som ikke alltid spiller på lag med meg. Jeg merker så utrolig godt på kroppen min når den har fått noe den ikke liker så godt, jeg blir rastløs, får urolig mage og humøret blir deretter.
Eldste sønnen har alltid vært glad i mat og utviklet seg fint! Han smakte på alt som liten – noe han gjør fremdeles – og det har virkelig vært gøy å lage hjemmelaget mat til han! Sånn sett har jeg nok vært heldig. Det er så mye mer næring og så mye bedre for barna om man vet hva man putter i maten deres – og det tar heller ikke lengre tid. Stort sett hadde jeg maten hans klar på 10, maks 15 minutter.
Vi fikk vår andre sønn. Da han var 6 måneder var jeg optimistisk da det virket som han tålte det meste av mat. Han var aldri interessert i mat på samme måte som broren, nektet å åpne munnen for å smake og det meste ble spyttet rett ut igjen. Han fikk styre matinntaket sitt selv, spise selv (babystyrt mattilvenning)– det var eneste måten å få han interessert i maten på. Det gikk lang tid uten at han fikk i seg noe særlig, men når han var rundt 8-9 måneder hadde han så smått begynt å få i seg litt mat, men det var ikke mye. Da vi den juleferien var på fjellet, stoppet magen hans helt opp. Det gikk flere dager før han fikk tømt seg. Slik hadde han egentlig alltid hatt det. Etter hvert som dagene gikk merket jeg at han var plaget med dette, han sovnet ikke på kvelden. Han sov dårlig på nettene, var vanlig at vi var våkne med han 3 timer hver natt. Han brukte et par timer på å sovne, og hadde ofte en rap eller promp før han sovnet.
Huden hans ble også verre, ble tørr og han fikk litt atopisk eksem. Etter en måned spurte jeg Margit om hun hadde noen gode råd, jeg fant ikke helt ut av sammenhengen. Jeg hadde allerede kuttet korn fra maten hans da jeg syns det ble verre når han inntok dette. Jeg ble anbefalt av Margit å forsøke å kutte korn helt fra både min diett og hans diett. Etter en liten uke på denne dietten løsnet magen. Det var en lettelse, han satt ikke lengre med tårer i øynene, knallrød i fjeset for å presse ut en liten ert. Han sov natten igjennom (med unntak av en amming), og han la seg stort sett uten problemer.
Helt siden han var baby var jeg forsiktig med melkeprodukter i min kost, da jeg merket at om jeg spiste for mye av dette så ble han dårlig. Han gulpet mer, og prompet mye. Men det var først etter at han startet med mat at han fikk eksem. Når jeg kuttet alt av melkeprodukter hos meg selv, inklusiv matvarer med spor av melk, forsvant også eksemet.
Nå merker vi fort om han får i seg noe han ikke tåler, er det melk går han rundt og gulper, og får gjerne hikke. Det atopiske eksemet kommer også tilbake. Er det gluten stopper magen litt opp, og vi får igjen våkenetter. Han sitter også opp til 10-11 tiden på kvelden og venter på den ene rapen før han kan sovne.
Hos eldstegutten var det nok umodne tarmer, han har vokst av seg allergiene sine. Om yngstemann også bare har umodne tarmer eller om han har allergier det får vi vente og se til han blir litt eldre.
 --------

Tips: 

- Vent med korn til barnet er større og tarmene mer modne, minimum 9 måneder.  
- Gi barnet kraft kokt på friske dyr, og grønnsaksmoser i starten. Kraftdrikk er supermat og leger innsiden av tarmen til babyen.
- La barnet få rikelig med godt fett. Tran er viktig, og smør om barnet tåler melkeprodukter, om ikke gi det ferkspresset kokosolje og eller fett fra dyr (via kraft blant annet). 
- Server barnet eggeplomme fra starten av.
- Lever er næringsrik mat. Ha de i grønnsaksmosen eller lag leverpostei.
- La barnet helst få fersk, hjemmelaget mat