mandag 30. mai 2016

Har du spørsmål om hjemmelaget babygrøt? Her får du svar!




































--> -->

Margit Vea AS holder mange barnematkurs over hele landet, og vi får mange spørsmål knyttet til hjemmelaget babygrøt. Er det nok næring, nok jern? Hvilken kornsort er best? Hva med melk? 
Hvis barnet ditt sliter med magen, anbefaler vi dere å vente med korn. Du kan lese mer om det her.

Her er de vanligste spørsmålene vi får om hjemmelaget grøt, blant annet Margit Vea babygrøt, og hva vi pleier å svare når folk spør.

Mange industrigrøter er tilsatt melkepulver som øker energiinnholdet i grøten. Bør man blande hjemmelaget grøt med morsmelk eller morsmelkerstatning?
- Man kan gjerne blande grøten med morsmelk, men vi anbefaler å blande inn kraft og ekstra fett fremfor morsmelkerstatning.

Gir hjemmelaget babygrøt nok energi?
- Vi anbefaler å øke energiinnholdet ved å tilsette næringsrikt fett i grøten, smør, økologisk kaldpresset kokosfett eller økologisk kaldpresset olivenolje, 2 – 3 teskjeer fett per desiliter grøt eller puré.
Husk også at det er helheten i kostholdet som er viktig. Babyen får energi og næring fra middagen også. Gi barna et variert kosthold, barn lærer å like det de får å spise. Kjøpegrøter er ofte svært søte da de ofte er tilsatt enkle karbohydrater av ulike slag. Barnet blir derfor vant med at maten skal smake søtt, og vil dermed lettere kunne komme til å avvise mat som ikke er søt. Et variert kosthold av hjemmelaget mat gjør at barnet blir mindre kresent.

Det anbefales at spedbarn skal ikke ha kumelk. Er det fordi det fører til dårligere opptak av jern?
- Det anbefales at spedbarn ikke skal få kumelk å drikke, for da drikker mange seg mette på kumelk. Det fører til at de spiser mindre av andre matvarer som inneholder jern. Mange foreldre er ikke klar over at de fleste industrigrøter er tilsatt kumelk i form av skummetmelkpulver. Det betyr at fettet, som er det beste i melken, er tatt bort.
Vi anbefaler å tilsette grøten smør eller ferskpresset kokosfett fra starten. Gi gjerne økologisk smør fra Rørosmeieriet, som er lavpasteurisert og ikke-homogenisert og som er lettere for tarmen å fordøye. Økologisk smør inneholder også mer omega 3-fettsyrer enn annet smør. Det er litt havsalt i Rørossmøret, men det tåler barna. Når barnet har spist grøt en stund, rundt 9-månders alderen, kan du tilsette fløte, gjerne lavpasteurisert og ikke-homogenisert fra fra Rørosmeieriet.

Helsestasjonen sier at økologiske barnegrøter har mindre næring enn andre barnegrøter.
- En av årsakene til at noen helsestasjoner sier dette, er at industrigrøtene er tilsatt jernfumarat. Industrigrøt er laget ved å strippe kornet for næringsstoffer, for så å tilsettte næringsstoffer i etterkant. Således får grøtpulveret lengre holdbarhet. Energiinnholdet i industrigrøt vil også være høyere på grunn av tilsatt fett av dårlig kvalitet. Økologiske grøter har ikke dette, og inneholder derfor i utgangspunktet mindre energi. I Margit Vea barnegrøt har vi brukt emmer, enkorn og havre, korn som har naturlig høyt innhold av ulike mineraler, vitaminer, fett og proteiner av god kvalitet. De er mer næringsrike enn hvete, ris, mais. I tillegg kan du tilsette fett av god kvalitet, eggeplomme, kraft, frukkt og bær, og barnet vil da få grøt som langt overgår de konvensjonelle grøtene med hensyn til næringsinnhold. I økologiske barnegrøter finnes ingen spor av sprøytemidler. Vi anbefaler også å tilsette godt fett, samt bløtlegge kornet for å gjøre grøten lettere fordøyelig og næringsstoffene mer tilgjengelige. Industrigrøter er ikke laget på bløtlagt korn. 

Inneholder hjemmelaget grøt nok jern?
- Kjøpegrøter er tilsatt jernfumarat for å sikre at barna får nok jern. Ved å velge gode råvarer, og gi dem riktig behandling, vil du øke tilgjengeligheten av jern og andre mineraler og vitaminer i den hjemmelagde grøten. Vi anbefaler å jernberike grøten med rene råvarer, som for eksempel mos av økologiske aprikoser, eller koke grøten med hjemmelaget, usaltet kraft. Middagsmat vil i mange tilfeller ha et høyere jerninnhold enn grøt. Jern fra animalske matvarer tas bedre opp i tarmen en jern fra plantekost. Et variert kosthold med mat laget fra grunnen av, vil sikre at barnet ditt får tilstrekkelig med jern og andre essensielle vitaminer og mineraler.

Trenger barnet mitt velling og pulvergrøt?
- Nei! Vi anbefaler å amme til barnet 1 - 2 år, hvis mor har melk. Introduser forsiktig mat til barnet når det er 4–6 måneder gammelt. Når barnet blir eldre, anbefaler vi å tilby lettfordøyelig mat som grønnsaker og middag for så å gå over på hjemmelaget grøt laget av næringsrike kornslag som hirse, emmer, enkorn og havre. Tilsett godt smør eller ferskpresset kokosfett og litt aprikosmos eller kraft som jerntilskudd. Barnet kan også få litt leverpostei, eggerøre med smør i og kokte grønnsaker som det kan tygge i stedet for velling og grøt. Er du enda i tvil, så kan jeg berolige deg med at foreldre i de fleste land, ikke vet hva grøt og velling er, og barna vokser og har god helse.

mandag 23. mai 2016

Vannkefir - tenåringsmorens "Pangvin"


Det er en utfordring å overholde forbudet mot energidrikker i et hjem med 3 trenåringsgutter som gamer og har kompisbesøk titt og ofte. Nå har jeg klart å holde huset fritt for spesialavfallet en periode og funnet en god erstatning. Den forfriskende drikken med kullsyre ble jammen meg akseptert av ungdommen da jeg smaksatte vannkefiren med bær. Nå går drikken under kallenavnet "mammas Pangvin". Den drikkes som den er, men havner ofte i smoothien ungdommen bestiller fra mørket i kjelleren tre etasjer nedenfor kjøkkenet.
Selv har jeg drukket vannkefir i flere år. Det er som å drikke champagne til frokost hver dag. Deltakerne på fermenteringskursene jeg har holdt i distriktet den siste tiden, blir også sjarmert av den forfriskende smaken! Ekstra kjekt er det at drikken er probiotisk, noe tarmen din vil sette pris på. Den har mange helsefremmende egenskaper - kornene produserer millioner av gode bakterier og gjærsommer som balanserer tarmfloraen og som igjen gir deg et bedre immunforsvar og fordøyelse.  Vannkefir er i den motsatte skalaen av de kommersielle "energidrikker".

Jeg har i flere uker lovet å legge ut oppskrift på bloggen, og her er den:

1 liter vann
4 ss rørsukker (eller økologisk hvitt sukker, lønnesirup, honning, kokosblomstsukker ...
1 neve økologiske rosiner eller annen trøket frukt som aprikoser (4 - 5 stk)
2 ss vannkefirkorn
2 skiver med økologisk sitron (eller lime)

Jeg pleier å lage vannkefir i to steg. Først fermenterer jeg drikken. Deretter smakstilsetter jeg drikken med bær og lar den fermentere 12 - 24 timer til. Bruk plastikk, glass, kreamikk eller tre. Kornene liker ikke metall.

Løs sukkeret opp i vannet og ha det over i et norgesglass eller større mugge.
Tilsett rosiner, vannkefirkorn og sitronskiver.
Ha på lokk uten strikk, eller ha over et kjøkkenhåndkle og fest stoffet med en strikk.
Sett glasset eller muggen i et skap (ikke kjøleskap) eller hylle, og la det stå i ca. 2 døgn. Hvis det er svært varmt, holder det med kortere tid.
Sil drikken. Kast frukten men ta vare på vannkefirkornene. Sett eventuelt en ny sats.
I andre fermenteringsrunde kan du tilsette en neve med frosne bær. Jeg synes solbær er utrolig godt, men bruker også jordbær og blåbær.
Ha vannkefiren på flaske og sett den i kjøleskapet. Hvis du lar kefiren stå lenge, kan det være lurt å skru av korken av og til slik at kullsyren slippes ut.

Å ha vannkefirkorn i hus, er som å ha et lite husdyr. De må passes litt på, i allefall få litt mat og drikke. Hvis ikke dør de, eller gjør en dårlig jobb. De dagene du ikke "brygger" vannkefir, kan du la kornene ligge i sukkervann i kjøleskapet. Det kan også være lurt å variere type sukker/mat.

Du kan få korn fra folk som allerede er godt i gang med vannkefir. Kornene formerer seg, noen rakst, andre sakte. Det finnes ulike grupper innen melkesyregjæring og tradisjonsmat på facebook hvor man kan spørre etter korn, men det er også mulig å bestille tørre korn på internett, blant annet på Naturlig liv.

Prøv deg forsiktig freøm med vannkefir i starten. Det kan være nok med et lite eggeglass i begynnelsen. Etterhvert kan du drikke mer og mer :)