tirsdag 19. mars 2013

Skolekantinemenyer...

Elevdrevet kiosk - her tilbys blant annet pizza og hamburger... 

Menyene og prislistene pryder vegger i mange haller rundt omkring i norges land. Det er ikke vanskelig å danne seg et inntrykk av hva skolemenyene består av når jeg følger guttene på cup rundt i distriktet. Noen kantiner drives av elevene selv (elevbedrifter). Hvis hallen ikke er tilknyttet en eller annen skole, driver de som regel kiosken selv.

I helgen som var fikk jeg ideen om å samle på skolemenyer - se om jeg finner noen likhetstrekk. Så har du noen eksempler, så send dem gjerne!

- Denne prislisten henger på veggen i en hall i Stavanger/Sandnes et sted.
Hva skulle de gjort uten TINEs produkter...? 







































Kort oppsummert så var tilbudet fra kantinen jeg fant i helgen følgende:
- Søte drikker, desserter og yoghurter fra TINE
- Søte kaker, vafler (TORO?) og drikker (rett i koppen fra TORO?)
- Pizza og rundstykke (grovt brød?).
Et pluss for eple!

6 kommentarer:

  1. Når jeg kikker hurtig over på hva du skriver her, så er ihvertfall mattilbudet litt bedre på de skolene jeg har vært innom i Århus ihvertfall.
    http://www.skjoldhojskolen.dk/Infoweb/Designskabelon7/Rammeside.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id=&Startside=&ForumID= << lang link, men der kan du se tilbudet på den siste skolen jeg arbeidet på. Et par mindre heldige ting (syntes nå jeg) er kanelknekkebrød og koldskål - da jeg forbinder dem med desserter her i hus. Utover det blir det også serveret et varmt måltid, og det er altså ikke pizza det er snakk om her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Danskene er kommet lengre... Jeg tror de fleste skoler og barnehager har et ganske bra tilbud i Danmark. Har også sett noen fantastiske barnehagemenyer....

      Slett
  2. Forstemmende, men dessverre helt vanlig meny! Av i alt 17 "retter" har 13 alt for mye sukker. Jeg regner også med at verken pizza, vafler eller hamburgere er laget på skolens kjøkken. Jeg legger ellers merke til at det ikke står brus på listen - noe som i og for seg er bra. Men noen må ha overbevist innkjøperne om at det er mye bedre med iste, iskaffe og litago, uten at jeg skjønner hvorfor? Er det fordi det er Tine som pusher dette, og "melk er jo så sunt"...?

    SvarSlett
  3. Her har de heldigvis ikke noen kantine, men de selger eplejuice og go morgen youghurt hver tirsdag - irriterende synes jeg.

    Det skaper enda en ting man må huske på, jeg glemmer det alltid (heldigvis egentlig, har ikke noe behov for at han kjøper noe der, støtter ikke prosjektet)
    Det skaper ett press til at det er kult å kjøpe og spise denne maten, minsten min liker vel egentlig ikke go morgen no særlig men vil gjerne kjøpe seg den på skolen... så det blir jo ett kjøpepress og de låner penger av hverandre (dette er det heldigvis blitt tatt og for å prøve å stoppe det.

    4. klassinger

    Skulle ønske de hadde sunn og god mat til salgs i kantine sammenheng, eller sunn gratis skolemat - gjerne varmmat flere dager i uka

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett