fredag 22. februar 2013

Boikott Nestlé!


"I strupen på Nestlé" er tittelen TVHaugaland har satt på intervjuet de hadde med meg onsdag 20 februar (se innslaget her).Vel, vel, kanskje litt tilspisset formulert, men anbefaler dere av mange årsaker å boikotte Nestlé. 

Nestlé, verdens største produsent av ferdigmat, DNA-tester barnemat for hestekjøtt. Det er uklart om de gjør analysene selv. Kan vi stole på analyser som selskapet gjør selv, når det er miliarder som står på spill? At Nestlé ser seg nødt til å gjøre analyser er i seg selv bekymringsfullt og er et bevis på at Nestlé er usikre på hva maten de produserer inneholder.

Forbrukerne har altfor stor tillitt til barnematprodusentene. Nestlé har slagordet "En god start på livet". Løgn og bedrag. Hvilke produkter produserer de til barn som har sluttet med barnemat? Det er søte kornblandinger, sjokolader, søte pålegg, is osv... og ta en grunndig titt på hva produktene innholder - ikke akkurat lystig lesning.


Barnematprodusenten har mange "svin på skogen". Nestlé er avslørt som løgnere og bedragere over hele verden. Det sies de har betalt over 1 million dollar for å forhindre forbrukere å få vite at produktene deres inneholder GMO (genmanipulert mat). De har helt sider 1970- tallet vært kritisert for å markedsføre morsmelkerstatning i fattige land og bevisst feilinformert kvinner for å øke salget av dårlig morsmelkerstatning. Hver dag dør mange barn fordi de ikke ammes. Helsearbeidere i Pakistan blir kontaktet av Nestlé og andre barnematprodusenter og får gaver. I Kina er vareprøver, blant annet fra Nestlé, gitt direkte til mødre. Les artikkelen på Aftenposten.no: Mange barn dør fordi de ikke ammes. 

Vit hva barna spiser! Jeg håper av hele mitt hjerte at salget og forbruket av industriprodusert barnemat stuper! Boikott Nestlé!

11 kommentarer:

  1. Du har vel også alt å vinne på å stille Nestlè i et dårlig lys? For da kjøper kanskje flere kokebøkene dine? All business er mistenkelig, også din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Barna har alt å vinne ved at jeg stiller Nestlé i et dårlig lys. Flott om flere kjøper kokebøkene mine, eller andre sine. Ikke annet vil glede meg mer - ikke først og fremst fordi jeg vil tjene penger på det, men fordi det er så mye bedre for barna! De som ikke har råd, eller vil bruke penger på kokebok, kan hente oppskrifter og få veiledning på nettsiden min - gratis!
      Til orientering kan jeg fortelle deg at man blir ikke rik av å drive med helseopplysning og helsefremmende arbeid eller skrive bøker om barnemat. Jeg har gitt gratis veiledning vie nettstedet mitt i 15 år, har ingen sponsorer og ikke fått et øre i støtte. Jeg har også veiledet andre som holder kurs, uten honorar.

      Slett
    2. Unnskyld meg anonym, men tror du virkelig det er saken? når det er et globalt milliardselskap som kan tape penger, ift en norsk forfatter av kokebøker? da må jeg få si at du virket litt naiv. Men se heller på forskjellene mellom disse to da? bearbeidet fabrikkmat på glass mot sunn,ren og næringsrik mat? jeg vet ihvertfall hva jeg velger!

      Lise

      Slett
    3. Jeg er med på boikotten Marit og måtte du selge godt av din siste bok! Det fortjener du, fordi du også må hente ut lønn for ditt iherdige arbeid for å gi folket og ikke minst barna skikkelig mat!!!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Enig med Margit! Lag maten selv. Begynte selv å lage alt fra bunnen av da sønnen min var 2 år og fikk gluten- og melkeintoleranse. Hadde jeg bare begynt før han ble født, mens han lå i magen ville han sikkert sluppet såpass dårlig tarmsystem. E-stoffer og annet dritt man finner i ferdigmat og BARNEMAT er rett og slett TRIST!
    Det som har vært den største A-HA opplevelsen ved det hele er hvor ENKELT det er å lage mat fra bunnen av, det tar ikke veldig mye lengre tid og sist men ikke minst hvor mye bedre det smaker!

    Finn frem stavmikseren og lag barnematen selv :)

    SvarSlett
  4. Jeg har boikottet de i årevis allerede, godt å se du setter fokus på det!

    SvarSlett
  5. Syns du gjør en kjempe flott og viktig jobb Margit! Det er flott at du har opparbeidet deg en stemme i media, og tør å gi beskjed :)

    Håper du på ett tidspunkt vil ta for deg morsmelkserstatningen... Her er man ille ute om man skulle trenge hjelp... Her har vel Nestle største delen av markedet, men også de økologiske alternativene inneholder palmeolje, så her har man fint lite å velge i om man skulle være så uheldig å ikke få til ammingen, og dersom barnet reagerer på melkeprotein så er man prisgitt Nestle sin apotekutgave HA1...

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan gi Nutramigen eller NeoCate morsmelkerstatning dersom barnet reagerer på melkeprotein så man trenger ikke bruke Nestle. Disse selges bare på apotek.

      Slett
  6. Hei,

    Leser bloggen din og har kjøpt en av kokebøkene dine. Har en datter på 7 måneder. Jeg forsøker i størst mulig grad å lage babymaten fra bunnen av, men i en hektsik hverdag ser jeg også behovet for å kunne benytte noe ferdigmat ved siden av. Tenker at en kombinasjon av hovedvekt på hjemmelaget mat og noe ferdigmat samlet sett blir et sunt kosthold for datteren min. Forstår det som at du har relativt god oversikt over kvaliteten på ferdigmat til tross for at ditt budskap er at alt skal lages fra bunnen av. Hvilken type ferdigmat / merker anbefaler du som et supplement til hjemmelaget mat? Og hvor ille synes du det er med en kombinasjon slik jeg beskriver?

    Takknemlig for dine synspunkter her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja!

      på kursene jeg holder prøver jeg å vise hvordan man kan lage barnemat kjapt og enkelt - gjerne lage råkost og avokado til travle dager, samt også hvordan kombinere det med maten familien ellers spiser for å gjøre det så enkelt så mulig - les matpakkemetoden..:-) Men om jeg skulle valgt noe ferdigmat, ville jeg kanskje valgt norsk produsert, Småfolk, eller økologisk, f.eks. Hipp.

      Slett