tirsdag 28. august 2012

Deilig mat i lunsjboksen



En god lunsjboks gir matglede, riktige næringstoffer, næring til vekst og uvikling, bedre søvn og humør, energi til lek og læring og bedre konsentrasjon!

(Boken kan bestilles her. Foto: Margit Vea)


I mangel på gode skolekantiner som bidrar til å gi matglede, næringsstoffer og energi, vekst og utvikling, bedre søvn og humør, energi til lek og læring og bedre konsentrasjon, har dessverre de fleste skolebarn i Norge i dag fremdeles den "tradisjonelle" og kjedelige matpakka med seg i sekken. En omfattende undersøkelse utførst av Norsk forskningsråd i 2012, konstaterer at brød med kjøttpålegg og ost er uten tvil det vanligste i norske lunsjbokser. De færreste skolebarn har med seg frukt og grønnsaker. Enda færre har med seg nøtter, tørket frukt eller bær.
- Lunsjen bør dekke 30 prosent av dagens energibehov og gi overksudd og konsentrasjon til resten av dagen - da trenge barna litt mer enn bare brød, skriver Siv Eide og Kjersti Brinch Lund i boken "Lunsjboks", hvor vi serveres smarte og gode forslag til velsmakende, sunn og variert innhold i lunsjboksen.

Forfatterne håper på sikt at alle barn i Norge får servert en sunn lunsj i barnehagen og på skolen - i offentlig regi, og spør hvorfor Norge skal være et av de aller siste landene i Europa som ikke tar seg råd til det? Jeg er tilhenger av skolekantiner som tilbyr fersk og god mat, helst varm lunsj med mye grønnsaker. Dette har jeg skrevet noen ord om i en tidligere bloggsak som du kan lese her. Innlegget sto også på trykk i Stavanger Aftenblad.

Imens vi venter er det godt å la seg inspirere av en flott bok som Lunsjboks, til å lage en sunnere lunsj som gir barna våre energi til å yte sitt beste, mat som skjerper appetitten, etablerer sunne vaner og øker matgleden. Boken inneholder mange inbydende bilder og er inndelt i ulike "lunsjbokskapitler"; wrapboksen, knekkebrødboksen, pastasalatboksen....... Det jeg liker med boken er at den er fri for mikkimusansikter, gulrotbokstaver og annet tidkrevende jåleri. Mat er mat og mat er innbydende som den er. Barn lærer å spise mat fordi det smaker godt, lukter deilig og ser fristende ut - ikke fordi maten ser ut som kosedyr eller ansikter.

Jeg ba 13- åringen  velge seg den matboksen han syntes så best ut, og han valgte fiskeboksen med eggerører og laks, stekte poteter, majones, sukkererter og kålrot i staver og trøket aprikos, jordbær og pistasjekjerner. Deilig!


(Foto: Margit Vea)

- Bare 10 minutter mamma? Det e lureri!, utbrøt tenåringen.
I følge forfatterne tar det faktisk ikke mer enn 10 minutter å lage en av lunsjboksene i boka, og noen av lunsjboksene tar bare noen få minutter. Det kan diskuteres, men selv gjør det meg ikke noe om jeg må bruke litt mer tid på barnas matboks. Følgende råd står i boka:
- Skal du lage boksene så kjapt, må du utnytte tiden og følge instruksene, for eksempel kutte grønnsaker mens pastaen koker. Kanskje bruker du litt mer tid de første gangene, men det blir raskt en rutine. Noen av boksene inneholder bakevarer. Hvis du ikke har fersk eller nedfryst hjembakst, erstatter du med kjøpevarianten eller velger noe annet til din lunsjboks.

Dere kan lese mer om boken og om temaet skolemat og lunsjbokser på lunsjboks.com.

Hva mener du om skolekantiner, matpakker/lunsjbokser? Si din mening, eller bare legg igjen en hilsen og bli med i trekningen av boka "Lunsjboks" - med innhold som ikke kun frister barna, men som også kan inspirere oss "voksne" til å "pusse opp" vår egen lunsboks.

fredag 24. august 2012

Tørka blåbær



Blåbærsesongen har ikke vært like god overalt i Norge i år. Men om dere har fått plukket noen liter, trenger de ikke kun fryses for kunne nytes utover vinteren. Det er fullt mulig å tørke blåbær som kan brukes i frokostblandinger, på grøten (som i oppsrkiften på havregrøt som ikke trenger å kokes) spises med nøtter og puttes i bakverk, som for eksempel blåbærmuffins.


 

Slik tørker dere blåbær:
1.     Rens blåbærene og legg dem utover et steikebrett i ett lag. Lufttørk dem i 2–3 døgn på et tørt og luftig sted så bærene ikke begynner å mugne.
2.     Tørk dem så i stekeovnen, først ved 
      30–40 ° C i 1–2 timer. Øk temperaturen til 70 ° C, og la dem ligge til de er gjennomtørre.

Oppbevar blåbærene som annen tørket frukt. Tyttebær kan du tørke på samme måte og de står for tur neste uke! 



fredag 17. august 2012

Kortreiste smaksgleder

Økologisk fra Trines gartneri. Foto: Margit Vea

Vi har nylig fått oss et feriehus på Karmøy, og noe av det jeg har gledet meg til, er å kjøre innom Trines Gartnere som selger økologiske grønnsaker, salater og urter.
Da jeg også tok turen innom Skudeneshavn og tittet innom butikken "Hus og him", gikk jeg rett på flasker med god olivenolje og balsamikoeddik fra selveste danske Meyer! Hva mer kan man ønske seg en fridag enn gode råvarer, god utsikt og pent vær?

(Foto: Margit Vea)

Jeg fikk også plantet økologiske urter (fra Trines gartnerei) i trillebåra ute på terassen, og til lunsj ble det herlig tomatsalat med rødløk og basilikum. Til koldtbordet på kvelden, lagde jeg også en grønn salat med pære og valnøtter i honning - en sikker vinner i min familie!

Tomatsalat:

tomater i terninger
rødløk i tynne ringer
basilikumblader
balsamikoeddik
god olivenolje
salt og pepper om nødvendig

Bland sammen tomater, rødløk og basilikum og hell over eddik og olje til slutt. Salt og pepper om nødvendig.




Grønn salat med pære og glaserte valnøtter
salatblader
pære skåret i strimler
glaserte valnøtter

balsamikoeddik
god olivenolje

Bland alt sammen og server. Vanligvis pleier jeg å varme valnøttene i en tørr panne og har over honning til slutt. I dag brukte jeg sukker da jeg ikke har rukket å skaffe meg honning (som det også finnes mye av her på øya...). 

Fortsatt god sommer! 

onsdag 8. august 2012

Ferie og fri fra matlaging


Da jeg lagde eggerøre til frokost i dag, slo det meg at jeg har ikke laget mat på en måned. Jeg har hatt en fantastisk ferie, jeg har spist og kost meg med supre råvarer og nydelig, god hjemmelaget mat laget av dyktige kokker på solskinnsøya Madagaskar. Helt fri fra "jobben" tok jeg ikke, for jeg har smakt, spist og latt meg inspirere. Med meg i kofferten har jeg spennende krydder og andre spesialiteter fra Madagaskar.

Med så lang pause fra kjøkkenet, var det kanskje lurt å begynne med noe enkelt. Et av høydepunktene under ferien var frokosten på Relais de la Reine i Isalofjellene. Nyskåret frukt, ferskspresset juice og en spennende og smakfull eggerøre som de hadde tilsatt  créme fraîche og noen dryss gassik rosépepper.




Eggerøre med crème Fraîche

2 egg
1 ss crème Fraîche
1/4 ts rørsukker
1/4 ts salt
1 ss olivenolje eller smør
rosépepper
salat, tomat og agurk

Slik gjør dere: 
Pisk sammen egg, crème fraîche, sukker og salt. Varm opp en panne eller kjele og ha i litt smør eller olje. Hell i eggeblandingen og stek forsiktig mens du rører med en stekespade eller slikkepott. Hvis du vil gjøre det ekstra fint, kan du presse eggerøren sammen i en liten skål før du vender det på tallerken. Pynt med salat, tomat og agurk.
Kanskje ikke så enkel frokost likevel?;-)


Flere godsaker fra Madagaskar kommer etterhvert....