Kortreiste smaksgleder

Økologisk fra Trines gartneri. Foto: Margit Vea

Vi har nylig fått oss et feriehus på Karmøy, og noe av det jeg har gledet meg til, er å kjøre innom Trines Gartnere som selger økologiske grønnsaker, salater og urter.
Da jeg også tok turen innom Skudeneshavn og tittet innom butikken "Hus og him", gikk jeg rett på flasker med god olivenolje og balsamikoeddik fra selveste danske Meyer! Hva mer kan man ønske seg en fridag enn gode råvarer, god utsikt og pent vær?

(Foto: Margit Vea)

Jeg fikk også plantet økologiske urter (fra Trines gartnerei) i trillebåra ute på terassen, og til lunsj ble det herlig tomatsalat med rødløk og basilikum. Til koldtbordet på kvelden, lagde jeg også en grønn salat med pære og valnøtter i honning - en sikker vinner i min familie!

Tomatsalat:

tomater i terninger
rødløk i tynne ringer
basilikumblader
balsamikoeddik
god olivenolje
salt og pepper om nødvendig

Bland sammen tomater, rødløk og basilikum og hell over eddik og olje til slutt. Salt og pepper om nødvendig.




Grønn salat med pære og glaserte valnøtter
salatblader
pære skåret i strimler
glaserte valnøtter

balsamikoeddik
god olivenolje

Bland alt sammen og server. Vanligvis pleier jeg å varme valnøttene i en tørr panne og har over honning til slutt. I dag brukte jeg sukker da jeg ikke har rukket å skaffe meg honning (som det også finnes mye av her på øya...). 

Fortsatt god sommer!