onsdag 2. mai 2012

Matpatruljen i Aftenposten Junior





Aftenposten Junior ble lansert 24 april og er en egen ukeavis for barn og unge. Med spesialtilpasset stoff skal den forklare vanskelige sammenhenger og fortelle om det viktigste som har skjedd i Norge og i verden. Avisen ønsker også å ta opp saker som angår barn direkte. Barna ønsker også at avisen skal forkusere på alt som er bra, deriblant mat!



På siste side i Aftenposten Junior har jeg, "Mat-Margit", fått det ærefulle oppdrag å dele oppskrifter med barn i Norge. I første utgave var rød og blå smoothiejuice på menyen. Barn elsker å lage mat. Det er både viktig og flott at Aftenposten Junior vil være med og legge til rette og inspirere barn til å lage mat selv. 


Målgruppen for avisen er barn i barneskolealder. Den skal tilpasses barn på den måten at den har enklere språk, kortere tekster, flere bilder og ordforklaringer. Aftenposten Junior er en avis for barn i hele landet, noe som skal vises igjen i sakene. 

Hvis du har tips til hvilke retter som bør få plass på Matpatruljens sider, tar jeg dem gjerne imot med takk!

Herved anbefalt:-) 

6 kommentarer:

  1. å bra da! Vurderer å abonere på avisen, selv om jeg ikke er i barnekolealder :P

    Jeg lurer på en ting - om du har erfaring med å hermetiere barnemat - Med koking av glass - og man har den varme maten/frukten i varmt glass? samme som man gjør med sylting. Har så liten plass i frysen - og lurer på om maten holder seg med å hermitiere den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hermetisert selv, men du kan jo prøve! Det holder seg i allefall lenger i kjøleskapet hvis du gjør det på rette måten. Viktig at det er sterilt.
      Selv er jeg mer tilhenger av matpakkemetoden - rive en frossen fisk på råkostjern, gulrøtter og eple, pakke det inn i bakepapir med smør eller olje og legge pakken i ovnen eller på poteter/ris etc. Fersk og frisk mat:-) Ev. også lage en liten matpakke til minsten ut fra det familien ellers har til middag. Å la poden få en liten brokkolibukett å gomle på selv, er også en god løsning. Da jeg var ute på tur, tok jeg ofte med meg en avokado, ev. en gulrot også som jeg rev fint på et lite råkostjern - en energirik salat. Middag trenger ikke alltid være varm.

      Lykke til, og jeg vil gjerne høre hvordan det går om du prøver å hermetisere.

      Slett
  2. Heia Margit! Guttene mine elsker å lage lapper, kanskje det kan være en idé? Fiskekaker, kebabsaus, muffins osv. Gleder meg til å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lapper er en fin ting ja! Yngstemann lagde lapper helt på egenhånd her en dag, og det var stas! Skal prøve å få det på menyen om jeg ikke har det allerede. Muffins er med. Kebabsaus har jeg ikke notert. Har en saus jeg pleier å lage selv, men har du lagt inn kebabsaus på nettsiden din? I så fall skal jeg teste ut den også:-) TAkk for tips.

      Slett
  3. Hva var oppskriften på den smoothien som det var så mye vitaminer i? Den grønnsaks smoothien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var det denne?

      1 agurk
      1 eple
      2 dl eplejuice eller vann + 1 ts honning
      ½ lime eller sitron
      1 neve, ca. 1 dl friske mynteblader
      4 – 6 isbiter hvis du har

      Slik gjør du:
      1. Skjær agurk og eple i større biter. Fjern kjernehuset i eplet.
      2. Ha det i en blender sammen med eplejuice og/eller vann.
      3. Press saften fra lime eller sitron og ha det i blenderen sammen med mynteblade.
      4. Tilsett isbiter hvis du har. Da blir juicen ordentlig kald og god.
      5. Kjør blenderen til alt er godt most. Tilsett mer vann hvis blandingen virker veldig tykk. Sil alt gjennom en sil.
      6. Den grønne juicen blir noe mørk om den står lenge (det er på grunn av eplet). Det beste er å drikke den når den er nylaget. Ha i noen ekstra isbiter om du vil servere den enda kaldere.


      Slett