onsdag 25. april 2012

Ekte vare er godt kjøp

I disse dager kommer det flere produkter innen kjøtt, fisk og kylling med merket "Godt kjøp" ut i Remabutikkene. Produktene er tilsatt vann, salt og fett, noe som tilfører råvaren mer smak (dette er viktig hvis råvaren i utgangspunktet er av dårlig kvalitet) og gjør den rimeligere. Vær oppmerksompå at også mat som barn spiser mye av, som for eksempel kokt skinke, fiskekaker, fiskepudding, kyllingfilet og hel grillet kylling vil nå bli tilbudt som lavere kvalitetsprodukter med merket "godt kjøp".


Er det godt kjøp når matproduktet har en dårligere kvalitet enn tilsvarende produkter? Er det et godt kjøp når vi i realiteten kun sparer penger på fett, salt og vann, og tar et dårligere valg med tanke på helsen enn om vi hadde kjøpt rene råverer? Rema driver med villedende markedsføring som burde vært forbudt. Her handler det ikke om godt kjøp, men godt salg og idiotisk kjøp.

Vi er blitt så gjerrige på maten at vi velger å bli syke av det. Jeg sier igjen: Det er lettere å spise seg til god helse enn å betale seg til det. Så om lommeboken skal bestemme hva du har råd til, bør du gå for ekte vare. Jo mer du betaler for kyllingfileten, desto mindre vann, mer kjøtt og smartere kjøp!

12 kommentarer:

  1. marianne arctander25. april 2012 kl. 06:51

    Margit!

    Jeg har blitt skikkelig fan av deg etter at jeg leste kronikken din i Aftenposten igår. Jeg er for Matrevolusjon! Si ifra når vi skal møte på barrikadene. Som mor til fire og glad i ordentlig mat, synes jeg stemmer som din er et kjærkomment avbrekk fra ropet til massene om billigere mat (uten tanke på kvalitet). Takk for at du står på! Som sagt, nå er jeg fan...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kjennes godt å ha noen fan:-), og jeg trenger mange "disipler" som kan være med å mobilisere krefter og engasjement for ekte og god mat til den oppvoksende generasjon! Jeg skal gi beskjed - det kommer mer!

      Slett
  2. Ja flott artikkel i Aftenposten! Jeg blir også gjerne med på matrevolusjon. Jeg vil ha ekte mat og mat som holder meg frisk. Da er det MANGE hyller i butikken som ikke er aktuelle gitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Helt enig i at mange hyller burde fått nytt innhold. Spør butikken etter de produktene dere ønsker, og jeg tror forandringen vil komme, forhåpentligvis, litt etter litt! Jo flere vi er, jo sterkere er vi!!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Om nyheten rundt Rema1000 sine produkter skal ha en ting, så er det kanskje at det øker synligheten rundt hva man faktisk får for pengene. Denne saken var jo på nyhetene i går, hvor det ble påpekt at man fikk en dårligere kvalitet for pengene. Men hva med first price-produktene? De er jo ikke akkurat så mye bedre?

    Er også enig i at vi må bli mer bevisste på hva vi putter i oss, og er så glad for at du er en forkjemper for å lage mer hjemmelaget mat på en lettvin måte! Hurra for deg :)

    SvarSlett
  5. Jeg er med på å skape en matrevolusjon!! Skal stå fremme med deg på første rekke og rope og rebellere av full hals

    SvarSlett
  6. Jeg er også med på matrevolusjon! Det er litt merkelig så lite mange bryr seg om hva man fôrer barna sine med. Lettsafter, ferdigmat, nugatti og fett. Det er jo ikke akkurat sånn at det mangler informasjon om dette.

    Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til skolelunsj (som du skriver om i kronikken din i Aftenposten). Hvorfor skulle den bli noe sunnere enn den maten vi kan gi barna våre selv? Jeg kan ikke få meg til å tro at det vil bli noen "helsereform" å innføre "tvungen" lunsj på skolen. Dersom det er at god mat er dyrt som er argumentet for at mange spiser dårlig mat, stiller jeg et stort spørsmålstegn ved kommuneøkonomien i dette landet med tanke på den maten skolene vil ha råd (tid og kunnskap) til å servere.

    Barn som har dårlige matvaner hjemmefra vil sannsynligvis la grønnsakene ligge igjen på tallerkenen på skolen også - tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hundsund skolerestaurant er et godt eksempel på hvordan tilbud om skolelunsj får elevene til å spise mer variert, mer grønnsaker og fisk- og hvordan elevene selv også påvirker hjemmet. Hvert år når nye klasser begynner, går det ca. 3 uker med rynking på nesen før de kaster seg over maten. Ta gjerne en titt på Youtube - der ligger det en liten filmsnutt fra Hundsund skolerestaurant:http://www.youtube.com/watch?v=eLBJRRiWzZs

      Slett
  7. E gla for at rema 1000 ihvertfall skriv på produktet at d faktisk e tilsatt saltlake..men å i tillegg få det nøkkelhullstempla..d e bare feil...!!!!
    Sku ikke vært lov til å nøkkelhullsmerke d når d e tilsatt saltlake og e en dårligere versjon av rein mat uten tilsatt saltlake...!!

    SvarSlett
  8. Kjempe bra innlegg i Aftenposten Margit! Jeg er også stor fan av sunn mat fra bunnen av! Og som du sier... Det krever ikke mye arbeid for å lage sunn og god mat! Det er rett og slett en vanesak, som alle burde venne seg til!

    Fortsett å stå på med det du driver med! Du er en stor inspirasjonskilde!!! :D

    SvarSlett
  9. Er gjerne med på matrevolusjon jeg og! Har ikke barn jeg kan påvirke, men er veldig opptatt av sunn og god mat, og synes det er fryktelig trist å se at matlaging nesten er forsvunnet fra skolen.
    Jeg var heldig og fikk leike meg på kjøkkenet fra jeg var veldig lita, og har hatt bestemødre og mor med god innvirkning, mens i dag skal jo alt helst komme ferdig fra butikken - bare se Prior sin pakning med omelettegg...! Hvor lang tid tar det å knuse noen egg og vispe det sammen??

    SvarSlett