fredag 6. januar 2012

Skolekantiner fremfor fancy matpakker

Nyhetsredaktør i Aftenbladet, Carl Gunnar Gundersen, skriver i Stavanger Aftenblad at matboksrådene ekspertene gir foreldre i dag, er for avanserte og tidkrevende. Berit Nordstrand kom i Aftenbladet tidligere denne uken med tips til en litt annerledes matboks; omelettmuffin med grønnsaker, rugbrød med smør og byggryn med brokkoli, smoothies av økolgosik tjukkmelk, blåbær og banan, men de falt ikke i smak hos nyhetsredaktøren.

Gutta vil desverre ikke ha denne type "luksusmatpakke" (foto: margit vea)


Når jeg er ute og holder kus og foredrag, blir jeg ofte bedt om å komme med tips til gode matpakker. Gode tips har jeg i massevis, men av egen erfaring vet jeg det ikke er lett å få dette til i praksis. Om det var opp til meg, ville jeg fylt matboksen til våre tre aktive gutter med både byggryn, brokkoli, omelettmuffins, grønnsaksstaver med dipp osv... Av mange årsaker vil gutta dessverre sjelden ha denne type "luksusmat":


  • Det er satt av svært lite tid til spising på skolen (ble innskrenket ytterligere dette skoleåret). Da er det en fordel at maten er enkel å spise, fortæres uten å måtte tygges og være lett å svelge. 
  • Guttene har det travelt. Maten bør helst kunne spises i løpende tilstand - to brødskiver over hverandre, og en hel gulrot i stedet for oppskjært i staver. 
  • Som nyhetsredaktøren påpeker, ser ikke det spennende innholdet i matboksen alltid like stilig ut etter en løpetur til skolen på ivrige gutteføtter. Det kan også gjelde brødskiven med ost og skinke...
  • Guttene ønsker ikke skille seg ut. Omelettmuffins og byggryn blir for sært, i allefall her vi bor. 
  • Guttene påvirkes av sine medelever. Når "alle andre" har lettyggelig lyst brød og kjøpebrød, da nytter det ikke å tilby næringsrikt rugbrød. - Stakkars dem som har den supersunne "økomora" .... 

Mat i farta (foto: margit vea)

Jeg er derfor langt på veg enig med Carl Gunnar Gundersen, men mener han kompliserer det mer enn nødvendig. Flere av matpakketipsene til Nordstrand er lite tidkrevende å tilberede, og handler mer om å være litt bevisst på næringsinnhold og kvalitet. Å bruke økologisk tjukkmelk uten sukker i forkostsmoothien i stedet for Blåbærbiola tilsatt sukker, tar ikke lengre tid, men venner barna til å like smoothie som er naturlig søt samt støtte opp om økologisk landbruk i Norge. Avokadomos kan hvem som helst lage på 1/2 minutt, og frukt og strimler av paprika klarer de fleste å skjære mens de nyter morgenkaffen.

Hva og hvordan gutta spiser på skolen, er vanskelig å ha kontroll på. Igjen vil jeg løfte frem skolekantiner med tilbud om god og smakfull mat som det beste alternativet for skolebarn i Norge. Skolekantiner og skoler som setter av nok tid til måltidet, gir skolebarna samme utgangspunkt. Ingen skiller seg ut verken på den ene eller andre måten og alle får tilbud om god mat som hjelper dem å prestere bedre på skole og få mer ut av dagen. Fotballen begynner å forstå hvor mye kostholdet har å bety for spillernes prestasjoner (Solskjær...), hotellnæringen også. Herved oppfordrer jeg ansatte i norsk skole å reise på inspirasjonstur til våre naboland, Finnland og Sverige! Dere kan foresten besøke Hundsund skole i Bærum - de har fått det til der også.

For oss som kun har matboksen og dårlig kantinetilbud, er det bedre å satse på frokosten. Jeg tror ikke  forslaget, med å sende ekspertene på kurs i praktisk gjennomførbar morgenstemning i de tusen hjem, til aftenbladets nyhetsredaktør, er løsningen. Hva om vi ser færre dårlige TV- programmer om kvelden og står opp 5-10 minutter tidligere på morgenen? Trenger det være mer komplisert enn som så?  Jeg for min del får da tid til både koke egg og lage omelett til dem som har lyst på det. Av og til rekker vi å mikse sammen en enkel smoothie. Med egg og smoothie i magen har vi all et godt utgangspunkt for å klare dagens utfordringer. I bunn og grunn handler det igjen om hva vi prioriterer - matpakke eller skolekantiner, se mer eller mindre på TV, bruke mindre eller mer tid på matlaging.....

Ønsker dere alle gode frokoster i 2012 - prøv gjerne den raske havregrøten jeg delte oppskriften på tidliger ei uka. Den trenger ikke en gang å kokes!

1 kommentar:

  1. Kjempefint og gjennomtenkt innlegg. Mine barn spiser også kjedelige matpakker som er lette å få i seg i farta- gulrøttene er hverken skrellet eller finsnittet. Surdeigsskiva er no litt annerledes enn de andres, men de bruker faktisk ofte å bytte matpakke på skolen, fordi de liker barna mine sine skiver best ;-). Håper det blir in med grovbrød snart og ut med kneipp og loff....Har forresten slutta å blogge på www.supermatforbarn.blogg.no nå og er flyttet over til www.fleksitarianerliv.com (så vet du det...)

    SvarSlett