lørdag 29. oktober 2011

Hjemmelaget babygrøt


Har du spørsmål om babygrøt? Da får du kanskje svar på noe du lurer på her.
 
I reportasjen om palmeolje i barnegrøt som ble sendt på FBI, NRK, for et par år siden, kom det frem at noen foreldre reiser helt til Sverige for å handle grøt uten palmeolje. Det er ikke nødvendig, for det er fullt mulig å lage babygrøt av kornsortene som selges i vanlige dagligvarebutikker eller helsekostforetninger. Hvorfor gå over bekken etter vann? Fordelene med å lage babygrøten fra grunnen av, er mange:
- Dere bestemmer selv hva som er i grøten og har full kontroll over innholdet. På denne måten kan dere unngå raffinert palmeolje.
-Hjemmelaget grøt er grovere, gir bedre tyggemotstand og forebygger forstoppelse.
- Grøten trenger ikke smake så søtt og inneholde så mange enkle sukkerarter som den industriproduserte (noen grøtsorter innholder hele 25 % sukkerarter).
- Dere kan berike grøten med naturlige råvarer som inneholder mineraler, som jern, og vitaminer. 
Foto: Margit Vea
Her kan du se hvordan jeg lager grøt av Emmermel. Samme metode bruker du når du lager grøt med melet jeg har produsert i samarbeid med Holli Mølle. Du kan lese mer om grøtmelet her.

Grøt har lange tradisjoner i Norge og er fortsatt den første maten vi tilbyr de små når de så smått begynner med fast føde. Men ikke fortvil om barnet deres ikke liker grøt. Millioner av babyer i hele verden har vokst seg sterke og sunne på næringsrike moser av grønnsaker, frukt og bær. 
Selv om dere unngår søte ferdiggrøt varianter som er beriket med jern og andre mineraler og vitaminer, trenger dere ikke være bekymret for om barnet får nok jern så lenge barnet også får grønnsaksmos og middag i tillegg til grøten. Korn har et naturlig innhold av jern og dere kan smaksette grøten med jernrike frukt og bær. Mos av tørka aprikoser inneholder naturlig mye jern og er fin å søte grøten med.
Hvordan lage grøt
Til de aller minste kan du i alle grøtoppskriftene tilsette morsmelk/morsmelkerstatning for å øke jerninnholdet ytterligere. Om dere vil ha mye morsmelk i grøten, kan dere bruke mindre vann når dere koker. Da blir grøten tykkere og du kan tynne den ut med morsmelk etterpå. 
Bruk svak varme når dere koker grøt, så ikke grøten setter seg fast i bunnen av gryta. De små foretrekker ofte bær eller fruktmos som søtningsmiddel i grøt, og det må de gjerne få. Bær og frukt inneholder masse vitaminer og mineraler. Det er viktig å gi barnet grøter laget av kornsorter som inneholder gluten mens det ennå drikker morsmelk, for morsmelken beskytter. Start likevel med glutenfrie grøter først og fortsett med glutenholdige grøter senere.
Den første hjemmelaget grøten kan lages av hirse, som inneholder naturlig mye jern. Bløtlegg melet natten over eller mer. Det øker tilgjengeligheten av jern og andre næringsstoffer, og gjør grøten lettere å fordøye.
Bland gjerne inn litt fett i grøten, smør eller olje. Smør smaker ofte best i grøt. I tillegg til å tilføre grøten gode fettstoffer som barnet trenger, får barnet også i seg vitaminer og mineraler. Senere, når barnet blir større (10 måneder), kan dere bruke fløte eller H-melk i grøten. 
Foto: Margit Vea

Oppskriftene gir 1-2 porsjoner grøt, hentet fra boken Lettlaget barnemat.
Hirsegrøt
Inneholder ikke gluten. Kan søtes med bær.
½ dl hirseflak og 2 dl vann
Kok opp vann og tilsett hirsen. La koke et par minutter. Tilsett eventuelt 1 ts smør eller olje rett før servering. 

Havregrøt
2-3 ss havremel (eller havregryn til større barn) og 1 -1 ½ dl vann
Kok opp mel og vann og rør godt underveis. Kok i 3-5 minutter
Kan kokes sammen med litt eple og noen dryss kanel.Tilsett eventuelt 1 ts smør eller olje rett før servering. 

Havre- og hirsegrøt
Grei som introduksjon til glutenholdige kornslag
½ dl lettkokte havregryn, ½ dl hirseflak og 3 dl væske
Kok opp gryn, flak og vann under omrøring og la koke i ca. 5 minutter. Tilsett eventuelt 1 ts smør eller olje rett før servering. 

Grovmelsgrøt av emmer, enkorn eller spelt
Bløtlegg melet i en time før koking og jernet blir mer tilgjengelig.
4 ss sammalt mel og 2 dl vann
Bland mel og væske og kok opp under omrøring og la koke i ca. 6-7 minutter. Tilsett eventuelt 1 ts smør eller olje rett før servering. 

Jernrik mos av tørka aprikoser eller dadler
Tørka aprikoser og dadler inneholder i tilegg til jern mye A-vitamin. Mos av aprikoser og dadler er et næringsrikt søtningsmiddel til grøt.
250 g tørka aprikoser
1 ½ dl vann
Legg aprikosene eller dadlene i bløt i vannet i 8-10 timer og kok dem så på svak varme under lokk i 20 minutter (i bløtvannet). Mos aprikosene eller dadlene med potetmoser og press mosen gjennom en sil for å få bort seige hinner. Mosen blir ganske tykk og smaken kraftig. Du kan spe med mer vann, og servere den som lunken suppe. 

For sultne grøtbarn
Dette er en hurtigmetode for å avkjøle grøten når den lille er utålmodig og sulten. Lag en porsjon fruktmos og frys den i isterningsposer. Når du har laget en porsjon grøt, putter du en isterning i grøten. Vips, så har grøten den rette temperatur og en deilig smak av frukt.

64 kommentarer:

  1. Supert innlegg! :)

    Finner masse fin inspirasjon her på bloggen!

    Ha en flott dag! :)

    SvarSlett
  2. Det er mye bedre å lage grøten eller maten generelt fra bunnen av til barna. Da vet vi hva maten inneholder. Jeg bruker en del grøten til Holle. De anbefaler at vi tilsetter kaldpresset rapsolje selv. Greit når det må gå raskt eller når man er på farten. Har du sjekket om disse er ok?

    SvarSlett
  3. TAkk for hyggelige kommentarer! Det er ok å bruke raske grøter når man er i farten. Jeg har hørt om Holle, men har ikke sett nærmere på dem. Generelt kan det være lurt å undersøke hvor mange gram sukkerarter det er i grøten, og om den er tilsatt vegetabilsk olje. Det er jo kjapt å tilsette god olje selv.

    SvarSlett
  4. Hei!

    For et fint og informativt innlegg! Vet du om det er greit å bruke havremelk i grøten en gang i blandt til barn? Det står på kartongen at det ikke skal brukes under ett år, men jeg tror de mener "ikke som hovedmelk", noe som sier seg selv. Den inneholder jo bare havre, rapsolje og svært lite salt salt (i tillegg til vann). Har uansett gitt det til datteren min, og det er den eneste typen grøt hun vil ha (!), smakssatt med kardemomme eller kanel. Vi gjør Baby Led Weaning, så morsmelk er ikke så bra, da blir grøten til suppe etter 2 min. og hun får den ikke i seg!

    Forresten står det i brosjyren min fra Mattilsynet at man ikke trenger å bløtlegge "havre". Gjelder det kun for havre som ikke er grov, tro?

    SvarSlett
  5. Det går fint å bruke havremelk av og til, ev. blande det med vann hvis man bruker det litt ofte. Rismelk er også et alternativ.
    Jeg synes den "grove" havren er tørrere og trenger lengre koketid. Om den bløtlegges, vil koketiden bli kortere. Om det har noe å bety for tilgjengeligheten på jernet i havren, vet jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rismelk inneholder arsen og er farlig for barn.

      Slett
  6. Hei, hvordan tilsetter man jern i hjemmelaget grøt annet enn å bruke mos av dadler eller aprikos? Synes det blir litt søtt og vil gjerne variere med noe annet... Har kun laget hirsegrøt til nå, han blir 6 mnd om noen dager og har ikke spist grøt i mer enn ett par uker. Vil gjerne prøve f.eks maisgrøt som neste grøttype, men den er jo ikke like jernrik som hirsen... hva vil du anbefale?

    SvarSlett
  7. Spør etter jerndråper (som kan tilsettes barnemat) på apoteket. Det brukes flittig blant annet i Danmark. Men vær nøye med å følge bruksanvisning - hvor mange dråper du maks kan tilsette maten per dag.
    Viktig å ikke søte grøten for mye som du sier, for å unngå at de skal bli for glad i søt mat. Ellers vil jeg anbefale å gi ham grønnsaksmoser da det også gir god tilgang på jern.

    Lykke til!

    SvarSlett
  8. ...og takk for svar her også :o)

    SvarSlett
  9. Hei, takk for gode oppskrifter! Vil bare minne om at man bør begrense bruken av kanel til barn (ikke på grøten hver dag f.eks). Kanel inneholder kumarin som kan forårsake leverskader.

    Kilde:
    http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6486&Main_6177=6501:0:31,2298&6824=6568:4&Content_6486=6187:1696038::0:6568:31:::0:0

    SvarSlett
  10. Helt riktig som du sier Marie. Litt av alt og alt med måte også her. Kanel inneholder også mange antioksidanter og er godt å ha på grøten av og til, eller i middagsmaten også, sammen med lam eller kylling.

    SvarSlett
  11. Hei.
    jeg tenker å introdusere min lille prinsesse for grøt snart, og vil bruke disse oppskriftene, har en del morsmelk i frysen, og ser på dette som en fin måte å få brukt det på :-)
    men kan man tine bær man har i fysen, mose de og tilsette det i grøten?? kan man også bare mose eple også ol. og blande i? mens det koker eller helt tilsluttt?

    SvarSlett
  12. Er det bare bestemte butikker som har disse meltypene som er beriket på jern, eller får man det overalt??

    SvarSlett
  13. Det går fint an å tine bær man har i fryseren, det er supert. Og jeg blandet ofte eple i grøten mens den sto på kok. Det går også fint.
    Melet er ikke beriket med jern, men det er naturlig mye jern i disse meltypene. Du får dem i noen matforetninger, som meny og mega og kanskje flere. Og de har de på helsekost!

    SvarSlett
  14. Takk for kjempefine bøker og oppskrifter ! Nå har jeg oppdaget bloggen din også, og kommer til å besøke den titt og ofte. Er fan av hjemmelaget grøt (havregrøt), og det fungerer fint nå også til nr 2 som er 6 måneder.
    Jeg har brukt ca 1/4 teskje med nypeekstrakt i grøten i tillegg til en isbitterning med fruktmos/aprikosmos. Det er jo endel sukker i nypekstrakten men den har også mye c-vitamin, stemmer ikke det?
    Takk igjen for gode tips !
    Med vennlig hilsen
    Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Nypeekstrakt inneholder masse vitamin C og er supert å bruke, kortreist er det også:-)

      Slett
  15. Kjekt å høre Ingrid. Stemmer at nypekstrakt inneholder mye C-vitamin. Det er ikke store mengdene du har i, så det blir ikke så mye sukker i grøten. Ellers inneholder også bær mye C-vitamin, også aprikoser.

    SvarSlett
  16. Takk for en inspirerende blogg! Jeg prøvde meg på speltgrøten, men den ble seig som lim. Hva gjorde jeg feil? Brukte siktet speltmel fra Møllerens, og fulgte målene dine. Hm. Skal prøve de andre også.

    Hilsen Sol

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg å prøve andre sorter også. Men kan være du kokte den for lenge?

      Slett
    2. Jeg bruker grovmalt speltmel, og det fungerer kjempefint. Vil tro finmalt mel uansett type blir veldig seigt.

      Slett
  17. Takk for en utrolig inspirerende blogg!:-) Har begynt med hjemmelaget grøt vi også - ble så lett etter vi fikk oppskrifter;)
    Hvordan får dere fruktmosen i isterning posene? Jeg bruker selvlukkende poser og de er jo helt håpløse! Bare søl... Bruker dere andre type poser kanskje? Elr gjør jeg noe feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som en annen leser her uttrykker så fryser hun aprikoskom og annen grønnsakmos/puré i åpne isterningformer framfor pose, og lukker de med ziplock poser for hygiene.

      Slett
  18. Flotte oppskrifter, bruker både bloggen og boka di som rettesnor. Vi serverte første grøtmåltid i dag, hirsegrøt med en smak av banan som søtning. Prøver aprikosmos i morgen, den ble seig men sper det hele ut med morsmelk så satser å at det går bra.

    Fryser forøvrig aprikoskom og annen grønnsakmos/puré i åpne isterningformer framfor pose, og lukker de med ziplock poser for hygiene.

    Mitt første forsøk på hjemmelaget hirsegrøt ble litt mislykket ettersom jeg leste feil mht mål. Gikk greit likevel siden jeg spedde med morsmelk. Jeg bruker mel som er malt til siktet mel - gjør det noe? Bor i Frankrike og de har også litt grovere hirsemel men tenkte dette var bedre for spedbarnsmagen (straks 6 mnd).

    SvarSlett
    Svar
    1. Mel som er malt til siktet mel går helt fint! Den grove sorten er også veldig bra - og smaker du på den selv, så vil du kjenne at den også smaker mer.
      Godt råd de tmed å fryse i isterningsformer fremfor pose - mer miljøvennlig er det også:-)

      Slett
  19. Hei! Tenker på å lage havregrøt til sønnen min som snart er 9 mnd, han har kun fått Nestlé-grøt hittil (desverre). Kan jeg gi han grøt kokt på havregryn eller bør jeg heller lage den av havremel tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sønnen din kan fin spise havregryn i den alderen her! Og det er aldri for sent å begynne:-) Og hvis han er skeptisk, kan du prøve havremel.
      Lykke til!
      hilsen margit

      Slett
    2. Takk for svar, da prøver vi nok med havregryn i første omgang!

      Slett
  20. Hei,

    En kjempefin hjemmeside og blogg du har! Jeg har en 6 mnd gammel gutt som fikk Nestlè sin risgrøt i et par uker (etter anbefaling fra helsesøster som STERKT frarådet meg å gi ham kun hjemmelaget mat...) Gutten min fikk diarè av grøten og nå vil jeg gi ham kun hjemmelaget mat! Det jeg lurer på er: Hvor mye jern trenger barn i løpet av dagen? Holder det at man gir grøt en gang daglig som har litt fruktmos noen ganger og tørket aprikoser andre ganger og i tillegg middagsmoser med forskjellige grønnsaker? Anbefaler du å kjøpe jern-dråper på apoteket og ha i hjemmelaget grøt? Hvordan vet man evt at barnet får for lite jern?

    Vi spiser i utgangspunktet sunt, med veldig mye friske grønnsaker (lager all mat fra bunn) og meget variert.

    Hilsen Lilje

    SvarSlett
    Svar
    1. Helsedirektoratet anbefaler 8 mg jern daglig. Det høres ut til at du lager veldig god mat til barnet ditt. Det holder å gi barnet hjemmelaget grøt, gjerne søtet med økologisk tørka aprikoser (meget jernrike), en gang til dagen så lenge han får god middag, forskjellige grønnsaker i tillegg:-) Så lenge gutten er frisk og fornøyd så trenger du ikke bekymre deg, er mitt råd. Men om du likevel vil gi ham tilskudd, kan du kjøpe jerndråper og følge bruksanvisning på pakken.Anbefaler deg å se innslaget på NRK (se link på forsiden) hvor vi målte innholdet i hjemmelaget middag kontra industriprodusert. Den informasjonen kan du bringe videre til helsesøster! Jeg mener de fokuserer altfor lite på middagsmaten. Det er skam for vått velstandssamfunn at helsestasjonen gir slike anbefalinger - en tragedie! Flott det finnes foreldre som kan tenke selv!! Lykke til!

      Slett
    2. Hei. Takk for mye nyttig info. Jeg hart to tenåringer som for det meste fikk hjemmelaget mat da de var små. Nå har jeg også fått en attpåklatt som jeg også ønsker å gi hjemmelaget mat. Har allttid vært skeptisk til Nestle bl a pågrunn av sukker-(tidligere) og saltinnhold og palmeolje, samt mye hveteblandinger.
      Men på helsestasjonen anbafaler de industriprodusert grøt og Nestle er nermest et mantra , slik jeg opplever det. Helsesøstera jeg går hos nå viser skepsis til hjemmelaget grøn pga av jerninnholdet.
      Jeg vil jo helst tenke og stole på at hjemmelaget mat er godt nok, når det gjelder jern. Men når jeg ser på næringsinnhold på f eks havremel og hirsemel, ser jeg at det er 4,8- og 5 mg jern pr 100 g. nestlegrøten har 10 g pr 100 g. Jeg ser jo da at det kan være vanskeligå komme opp i 8 mg som er anbefalt fra helsedirektoratet. Da må en eksempelvis spise 8 måltider med havregrøt á 20 g mel ( 20g mel er det jeg vanligvis bruker på 1 dl melk/vann). Det blir for mye...
      Mitt barn er 6 mnd og spiser2 grøtmåltider og ett middagsmåltid.
      Selvsagt er det mye jern i middagsmat. Og dersom en f eks tilsetter most aprikos igrøten får man jern der, og litt i morsmelkerstatning man bruker i grøten.
      Likevel. Har helsesøster likevel et poeng ?
      Bør man bruke jerndråper for å komme opp i 8mg jern pr dag ?

      Slett
  21. Hei!
    Har du noen tips om hvordan tilberde grøt man kan ha med seg på tur? Tenker da spesielt på når man ikke har mulighet til å koke grøt, men bare varme eller tilsette varmt vann! Er det greit å lage grøten hjemme og varme opp seinere på dagen i microovn?
    Hilsen Heidi

    SvarSlett
  22. Hei
    Takk for flått side og gode oppskrifter. JEg har i dag vært og kjøpt Holle sin hirsegrøt for å gi smaksprøver til min sønn på 4 mnd. Men ettervært tenker jeg å lage grøten selv. Dersom man bruker hirseflak må man da mose de med stavmixser? Ser litt grove ut etter min mening. Jeg har også muligheten for å kjøpe hirse mel er det bedre å bruke nå i starten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv hirsemel i starten om du får tak i deg. Lagde grøt til en gruppe 6 mnd. gamle babyer i går, og de likte det svært godt, søtet med litt aprikosmos. Men det går også fint å prøve hirseflak. Legg dem en time og to i bløt før du koker dem, da blir de bløtere. Og er du i tvil, så bare mos det kjapt i mikseren - like bra som å kjøpe hirsemel.

      Lykke til;-)

      Slett
  23. Hei - må aprikos/daddelmosen siles av før bruk? Det husket jeg først etter at jeg hadde fryst ned alt :-S

    SvarSlett
    Svar
    1. Det trenger du nok ikke hvis du da ikke har brukt veldig mye vann;-) Det beste er å bruke så lite vann så mulig, men nok til at det blir en passe tykk puré.

      Slett
    2. Det er vel ingen fare for at småen setter det i halsen? Brukte lite vann, rene karamellen ble det men løste seg fint opp i grøten :-)

      Slett
  24. Hei igjen
    Jeg var å kjøpte noen jertilskudd på apoteket, typen nycoplus Neo-Fer 9mg.
    Men det er jo faktisk litt alkohol i disse, er dette de samme som du har brukt? Det står at det kan brukes til barn under 2 år.
    Mange takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke brukt jerntilskudd selv, kun brukt hirse i starten (naturlig rik på jern) og søtet grøten med aprikosmos og annen god frukt samt girtt guttene jernrike råvarer - grønne grønnsaker og etterhvert kjøtt og fisk. Industriprodusert middagsmat inneholder gjennomsnittlig mye mindre jern enn hjemmelaget. Så lager du mye middag til babyen fra grunnen av, får barnet ditt like mye jern som de barna som får industriprodusert mat. I tillegg får barnet ditt mange andre gode næringsstoffer på kjøpet!
      Jeg vet noen bruker Neo-Fer 9 mg/ml, tilsetter 1 ml i middag eller grøt - er nøye med doseringen. I Danmark er det mer vanlig å lage hjemmelaget mat til de små, og der får man kjøpt Babyfer jernstrøpulver, smaksnøytralt, delt opp i dagsdoser. Det er viktig å gi matvarer som inneholder vitamin C samtidig med jernet. Bloggen gladere barn har skrevet en fin sak om jern i barnemat. Anbefaler deg å lese den hvis du er i tvil:http://gladerebarn.blogg.no/1318497881_jern_og_hjemmlaget_ma.html

      Slett
  25. grøten blir også fortere avkjølt om man tar den over på en tallerken i steden for skål/bolle =)

    SvarSlett
  26. Hei.
    Jeg prata nettopp med helsesøster om å begynne å gi lille elsk grøt og sa jeg planla å gi hirsegrøt. Det fraråda/advarte ho oss (mot) å gjøre fordi jernet i hirse er så vanskelig tilgjengelig for mennesker. Er det noe i det hun sier? Basert på det jeg har lest av kommentarer så er ikke det sant, men om det er sant er det da noe jeg kan gjøre for å gjøre den lette tilgjengelig for lille elsk?
    Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hørt eller lest at jernet i hirsen er vanskelig tilgjengelig for mennesker, men vet at det er lurt å la hirsen ligge i bløt ev. natten over eller et par timer før grøten skal kokes, og kok opp med vannet. Hirsegrøten fra Bauck HOF - Braunhirse Mehl, Vollkorn, er god. Når jeg koker og serverer den til babyer på matkurs jeg har for barselgrupper, går det unna. Mange små liker den. Hirsen er litt grov, har mye smak. Jeg pleier å søte grøten med moste økologiske aprikoser (tørka) som har ligget i bløt (koker av og til litt opp også hvis de ikke er bløte nok). Tørka aprikoser er svært jernrike. I tillegg til jern, inneholder hirsen også andre mineraler, blant annet magnesium. Jeg har mer tro på å tilføre grøten jern via naturlig mat enn via industriproduserte grøter tilsatt jern og mye annet rart.
      Lykke til!!

      Slett
  27. Hei :) Er blitt mamma for første gang og snuppa mi er nå blitt 4 mnd gammel. Merker at det begynner å bli litt for lite mat til henne, spesielt på natt. Hun ble fullammet i 3 mnd men har nå mistet melka. Hun får nå kun NAN. Hva bør være det første eg gir henne? Skal eg starte med hirsegrøt eller bør eg starte med avocado, banan o.l?? Hvor får eg kjøpt økologisk hirseflak? Har du andre gode tips til å starte med mat til jenta mi som er 4 mnd?? Tusen takk for at du deler alle fantastiske opplysninger og oppskrifter! Er blitt en fast følger av deg og anbefaler nettstedet ditt til mange :) Hilsen fra Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager at jeg ikke har svart deg før! I helsekostforetninger får du kjøpt økologisk hirseflak, og du kan gi henne det du skriver her.

      Men nå er hun sikkert blitt så gammel at du kan gi henne det meste...Lykke til!

      Slett
  28. Har funnet masse inspirasjon til hjemmelaget babymat på bloggen din. Jeg har akkurat begynt å gi sønnen min på 5 mnd grøt. Feiget ut og kjøpte ferdiggrøt - Holle hirsegrøt. Men skal forsøke meg på hjemmelaget etterhvert. Hvordan er det med hirsemel, må dette også bløtlegges sånn som flakene?

    jeg ble forresten anbefalt nestle ferdiggrøt av helsesøster, pga alle viktige vitaminene den var tilsatt. Men jeg velger å trosse det og heller stole på meg selv :) Syns det er rart at hun oppfordrer til å bruke nestle når jeg sier at jeg vil lage selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hirsemel kan også med fordel bløtlegges, men om du har glemt eller ikke har tid, går det også fint. Prøv også å lage grøt av norske kornsorter som Emmer og Enkorn.
      Desverre har flere samme erfaring som deg. Det er helsesøstre som fremdeles anbefaler Nestlégrøter - og tror tilsatt vitamin er bedre enn dem som er naturlig i maten. Stol på deg selv, og si ifra på helsestasjonen hva du mener... Det er kunnskapsmangel - men kan godt være andre helsesøstre på samme helsestasjon anbefaler å lage grøten selv.
      Lykke til:-)

      Slett
  29. Hei! Jeg leste i bladet Mamma at man kunne bake brød, skjære det i skiver, tørke det i ovnen og finknuse det for å lage babygrøt man kan ta med seg på tur og bare tilsette vann når den skal brukes.
    Har prøvd å søke litt etter oppskrifter på f.eks hirsebrød siden det er glutenfritt, men finner bare oppskrifter som inneholder hvetemel i tillegg. Har du noen gode forslag til oppskrifter på glutenfrie brød som kan brukes til dette formålet?
    Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke erfaring med å tørke glutenfritt brød som igjen moses for å brukes til grøt. Men jeg vil anbefale deg å prøve...Gi meg gjerne en tilbakemelding på hvordan det gikk. Ellers tror jeg ikke det gjør noe for babyen om du baker med kun litt mel som inneholder gluten. Bruk da økologisk og gjerne speltmel fra norsk spesialkorn (se link på nettsiden min). Melet deres har lavere innhold av gluten. Ha gjerne i flere typer mel: havre, hirse, rug og spelt.
      Lag brød på vanlig måte, med vann, litt rørsukker, litt gjær (trenger ikke en hel pakke til to brød, kun 10 g (ev. mindre også hvis du har tid til å vente på hevingen...). Ha i mel til er passe klissete. Du trenger ikke lage deigen så fast, men ha den litt løs (ikke suppe) - og hell den i formene når den er ferdig hevet.

      Slett
  30. Hei! Her var det mange gode tips! Har studert diverse oppskrifter på hjemmelaget babygrøt, og ser at veldig mange sier at man skal spe ut grøten med morsmelk/morsmelkerstatning. Er dette strengt nødvendig? Er jo litt enklere å lage grøt på vann, og bare tilsette fruktmos for å bedre jernopptaket. Ammer fortsatt, gutten min er 7 mnd og spiser hjemmelaget middag med grønnsaker, kjøtt og fisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke nødvendig å spe grøten med morsmelkerstatning. Når gutten din er 7 mnd kan du bruke vann eller vanlig melk (hvis ikke allergi eller intoleranse i familien). Når du lager grøt fra grunnen av, er det ikke melk i den i utgangspunktet. Ferdiggrøter inneholder ofte melkepulver.
      Gutten din får mye jern fra middag med grønnsaker og kjøtt! Ofte mer enn fra grøt:-)

      Slett
  31. Hei! Vi har nettopp startet med grøt til gutten vår på 5 1/2 mnd, er på andre uken nå. Bruker hirseflak og tilsetter litt morsmelk når grøten er ferdig. Jeg syns imidlertid grøten blir litt grov. Jeg moser den med stavmikser, men syns ikke mikseren får ordentlig "tak" på flakene, så den er fortsatt litt grov. Kan jeg bruke hirsemel i stedet? Må dette bløtlegges? Jeg bløtlegger ikke hirseflakene. Han har fått ett måltid med grøt midt på dagen, pluss at jeg ammer etterpå. Nå har vi prøvd med ett måltid til før leggetid, og dette har resultert i en halvtime med skriking. Kan det være han overspiser på kvelden? På dagtid går det helt fint. I kveld fikk han bare bryst, og ingen skriking.. På forhånd takk for svar!

    SvarSlett
  32. Hei! Jeg har kjøpt Quinoa grøt, har du noen erfaring med det til spedbarn (snart 6 mnd)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan gjerne prøve Quinoa grøt til spedbarn, så lenge det ikke er for store klumper. Prøv deg frem. Lykke til:-)

      Slett
  33. Hei. Lager hirsegrøt med litt morsmelk og det står at den kan ligge i kjøleskapet i tre dager.. hvordan varmer du det opp dagen etter? Mikro eller i kjele eller vannbad?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kan varmes i vannbad. Grøten blir rar når den varmes i mikroen (tror den blir veldig flytende) - enzymene forandres. Anbefaler ikke å varme opp i mikro.
      lykke til.

      Slett
  34. Hei :-) eg skal begynne med grøt til jenta mi på snart 4, 5 mnd.
    Så har eg sammalt speltmel grov
    Kan eg bruke den typen til henne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare prøv du - hvis ikke så kan du prøve med sammalt speltmel fin. Eller prøv ev. med enkorn eller emmer.

      Lykke til!

      Slett
  35. Hei :) Vet du noe om holdbarheten til aprikosmosen?

    SvarSlett
  36. Hei!
    Hvor lang holdbarhet har maisgrøten om den oppbevares i kjøleskap, og i romtemperatur? Kan man ta med en boks ferdigkokt grøt (uten mm/mme) på tur og varme opp igjen etter noen timer?

    SvarSlett
  37. Hei, har en datter på 5 mnder. Hittil har hun kunn fått NAN HA1. Ammet de 2 første mndene. Men no vil e gjerne starte med å gi hirseflak grøt. Spm mitt er: Hvordan kan e blande det med mme i pulver?Kan enn koke mme med Hirsen?Helt forvirret. Hilsen Natalia ��

    SvarSlett
  38. Både havre og hirse er glutenfritt, så hvordan er havre/hirsegrøtt være en bra introduksjon for glutten?

    SvarSlett
  39. Grøten min blir klumpete, hva gjør jeg feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid fare for at grøten klumper seg, så viktig å røre jevnlig og ikke koke den på for høy temperatur. Den kan klumpe seg etter den er kokt også. Ha fett i med en gang, det hjelper:) Legger du melet i bløt natten over? da er det litt enklere å få den klumpfri også.

      Slett