søndag 21. august 2011

Finn matvaren beregnet på barn med flest E-stoffer

Vi skal kåre den "barnevennlige" matvaren som inneholder flest E-stoffer. Har du forslag? I butikkhyllene finnes det mange grelle eksempler på "barnevennlige" matvarer (produkter) som inneholder flere fremmede E-stoffer enn kjente råvarer. Sjokoladepulveret Oboy er et eksempel, og det finnes desverre mange, mange flere. Hsuk at E-stoffene ikke alltid står oppførst med nummer, men ofte med navn.

Vi har aldri før visst så lite om matvarene våre, hvordan de blir produser, hvem som produserer dem og hva de egentlig inneholder. Det er ikke lett å være forbruker i dag. Denne konkurransen kan kanskje hjelpe oss litt på vei til å bli mer bevisst på hva vi gir barna våre.

Dette blir ikke en særlig morsom konkurranse å vinne for produsentene, men morsom for dere som bidrar med forslag. Dere blir med i trekningen av fire Wean Cubes fra Wean Green. Om du er blant de mange foreldre som er bekymret for giftstoffene våre unge håpefulle får i seg gjennom plastikk, er Wean Cubes miljøvennlige lagringsalternativ for hjemmelaget babymat. Glassene kan også brukes til nistemat, fylles med småsnacks, dipper, syltetøy osv.

Miljøvennlige glass, Wean Cubes fra Wean Green


Send inn ditt forslag, legg ved navn og bli med i trekningen.

17 kommentarer:

  1. Flott initiativ, Margit. Jeg skal lete i hyllene i butikken:-)

    SvarSlett
  2. Spennende :)
    Håper jeg husker det, så skal jeg sjekke litt rundt - jeg styrer som regel veldig godt unna de matvarene jeg vet det er mye "ekkelt" i :)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg fant Piano gelé (laget av Tine) som har 6 'e'-ingredienser og en illustrasjon på den pakken som ble utviklet for barn.

    SvarSlett
  4. Bra konkurranse! Og hvor får man tak i premiene hvis man ikke vinner, men vil kjøpe dem selv?

    SvarSlett
  5. Produktet kan kjøpes i nettbutikken Goosberry, her: http://shop.gooseberry.no/no/nistebokser/

    SvarSlett
  6. Heisann, hiver meg med eg og. Har alltid høyrs at potetmos frå pakkke er ein versting. No vart eg inspirert til å lesa bak på pakka. Her er "tilsynalatande" ingen E-stoffer, men etter litt forsking viser det seg at 12 av stoffa på ingredienselista har E-nummer. Venta å finna mange , men ikkje så mange. ( Mils sin vanlig potetmos)
    Mvh
    Beate A Erland

    SvarSlett
  7. Riktig som du sier Beate. Tror jeg skal skrive E-stoffer og ikke E- nummer i overskriften.
    Potetmos på pose er nok en god kandidat i denne sammenhengen. Hører ofte om barn som sier de liker potetmos når de er på besøk hos andre, men når det kommer til stykket er det bare posevarianten de "liker".

    SvarSlett
  8. Mitt bidrag: Q-yogurt med banan og fargerik strøssel er nok ikke særlig bra med 10% sukker og flere fargestoffer. Tror det var 4 ulike e-er. Utenom kommer aroma. Tror det også er e-stoff.
    Har vi lov til å komme med flere bidrag?
    Hilsen Benedicte

    SvarSlett
  9. Alle bidrag ønskes velkommen, så mange du vil!
    Når det gjelder yoghurt så vil jeg anbefale SAFARI Yoghurt, inneholder ingen E-stoffer. Den inneholder dog 6 % sukker, men er ikke kvalmende søt. Håper det blir en ny i serien med enda mindre sukker etterhvert!

    SvarSlett
  10. Jeg vil "avbefale" den såkalte Familieskinken fra Gilde. Jeg valgte den vekk som pålegg i butikken i dag, etter å ha funnet alt for mange e-er. 6 eller 7 - tallet ble litt borte i ammetåken. Familieskinke for hvem? Addams Family? Mitt valg falt på økologisk skinkestek fra Nordgården. Bare skinke, vann, salt og pepper.

    SvarSlett
  11. Bringebærsplit fra den norske isbilen kommer langt opp på lista! Ser ut som den inneholder ca. 20 e-stoffer.

    SvarSlett
  12. Anbefaler alle å ta en titt på listen over e-nummer på http://no.wikipedia.org/wiki/E-nummer. "E-stoffer" er bl. a. oksygen, karamell, betakaroten, klorofyll, paprikaekstrakt, rødbetfarge, eplesyre, melkesyre og antioksidantene askorbinsyre (c-vitamin) og sitronsyre... Jeg er helt enig i at at naturlige, ferske råvarer og hjemmelaget mat er mest velsmakende og inneholder sikkert vanligvis færre skadelige stoffer enn industrifremstilt mat, men det jo ikke nødvendigvis noen sammeheng mellom hvilke tilsetningsstoffer som er gitt et e-nummer og hvilke som er skadelige! Margit Vea, denne konkurransen mener jeg er komplett meningsløs og misvisende dersom målet er å skille mellom sunn og usunn mat i hyllene. Du skaper unødig begrepsforvirring og bygger opp under en gammel og seig myte om telling av e-nummer som jeg faktisk trodde var utdatert forlengst. Undervurderer du leserne dine? Burde ikke heller din oppgave være å spre dokumentert og nyansert kunnskap om sunn (og usunn) mat? Hilsen skuffet fan.

    SvarSlett
  13. Dessverre er det slik at jo flere E-stoffer et produkt inneholder, jo dårlige og mer usunt er som regel produktet. Mange E-stoffer i et produkt indikerer at de opprinnelige råvarene i utgangspunktet ikke er gode nok. Selv om vi har stor nytte av enkelte tilsetningsstoffer, mener jeg det brukes altfor mye av dem. Jeg har tidligere skrevet om hvilke tilsetningsstoffer som er de værste.

    SvarSlett
  14. Takk for alle bidrag til konkurransen. Jeg syntes det var vanskelig å bestemme meg for hvilket produkt som var værstingen, og trakk derfor en vinner ved å skrive alle navn på lapp som jeg la i en skål.
    Potetmos på pose, var en svært god kandidat. Mange bruker dette produktet ofte og ser på potetmos som noe sunt. Stadig får jeg høre om barn som ikke "liker" hjemmelaget potetmos da de er blitt vant til posevarianten. det er forferdelig synd! Isen fra isbilen er også et godt eksempel på et dårlig produkt mange husstander nærmest får presset inn kjøkkendøren (ikke lett å si nei til de søte små når de løper lykkelige mot isbilen som står parkert ved lekeplassen). Og familieskinken.... tydelig hvem produsenten henvender seg til, med sitt dårlige produkt. Yoghurt er også noe mange barn spiser mye av, og derfor viktig å velge de beste alternativene. FOr ikke mange år siden inneholdt yoghurt beregnet til barn dobbelt så mye sukker som dem vi voksne spiste.

    Vinneren ble: Beate:-) med potetmos på pose! Gratuelrer. Send meg adressen din på e-post: margit@barnemat.com, og du får glassene i posten.

    SvarSlett
  15. Benedicte (og alle andre som er opptatt av dette). Bak det relativt uskyldige ordet "aroma", skjuler det seg et smutthull i regelverket. Aroma er rett og slett hva som helst som kan tilsette smak. Og siden det anses som en forretningshemmelighet hvilke smakstilsetninger en oppskrift består av, er produsentene i praksis frie til å putte hva som helst i maten og likevel slippe å merke produktet med det. Forstå det den som kan.
    Kilde: Mats-Eric Nilsson, forfatter av "Den hemmelige kokken" og "Ekte vare". Anbefales.

    SvarSlett
  16. Fisker frem denne tråden igjen. I et vanlig eple er det fem e-stoffer. Ligg langt unna, sier nå jeg! http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/we-love-chemicals-620-450x636.jpg

    SvarSlett
    Svar
    1. ... Og hvem vet hva slags svineri som skjuler seg i annet frukt og grønt... (!)

      Slett