Riktig mat bygger sterke generasjoner

”Gode matvaner går i arv. Riktig mat bygger sterke generasjoner.” Disse to flotte setningene er Nestlé Barnemats nye slagord.  

I og for seg er dette flotte slagord, men er det ikke selvmotsigende av Nestlé å antyde at ferdigmaten gir gode matvaner og bygger sterke generasjoner? På grunn av ferdigmatindustrien og deres aggressive markedsføring, har det aldri vært vanskeligere å få gode matvaner til gå i arv. At Nestlé, som har bidratt til å svekke norske mattradisjoner i 60 år, velger å pryde nettsiden sin med slike utsagn, er frekt og komisk. Nestlé biter seg selv i halen. Barn arver ikke gode matvaner med hjelp av Nestlé, heller det motsatte. Babymat på glass medfører at små barn i mindre grad får spise rene råvarer i sin opprinnelige form. Vi bruker mindre tid på matlagingen og har mindre relasjon til matens opprinnelsen enn før. Er det rart om barnet blir skeptisk til for eksempel aspargesbønner hvis det ikke blir tilbudt aspargesbønner før 3 års alderen? Barnematindustrien bidrar til at barn blir fremmedgjort overfor naturlig mat.


Et glass lysebrun mos gir mindre kunnskap rundt mat og kosthold blant nye generasjoner og ødelegger matkulturen. Riktig mat er fersk hjemmelaget mat laget av gode råvarer, gjerne ved bruk av oppskrifter som har gått i arv i generasjoner. Å gi barn muligheten til å lære å lage mat, bli fortrolige med råvarer og kjenne til hvor maten de spiser kommer fra, bygger sterke generasjoner, bidrar til å etablere gode matvaner hos den oppvoksende generasjon og er en investering for fremtiden. 

Barnematprodusenten bør sette seg inn i hva begrepene betyr før de, i sin iver etter å hente nye barn inn under sine grådige vinger, bruker dem på denne måten. Det er en fornærmelse mot dem som er opptatt av gode mattradisjoner og jobber for at nettopp gode matvaner skal gå i arv.


I forbindelse med 60 års markeringen har Nestlé kjørt i gang en kampanje for å rekruttere nye småbarnsfamilier, en kampanje som, ikke overraskende, appellerer til det primitive i oss. På middagsglassene har de festet et lite blått eller rosa klistremerke med påfølgende budskap: ”Samle & og få premier. Kode inni.” Kunder kan logge seg inn på nettet og legge inn kodene som står på lokket, og på den måten samle seg poeng til små eller store premier. Nestlé prøver å sko seg på forbrukernes mangel på erfaring og kunnskap om råvarer og mattradisjoner.

Gode matvaner går i arv, det gjør dessverre også de dårlige. Styr unna, sier bare jeg. 

Litt fakta:
Norske dagligvarebutikker hadde en vekst på 4,0 % i salg av barnemat siste 52 uker sammenlignet med tilsvarende periode for ett år siden. Målt i volum økte salget av barnemat med 8,9 % siste år. 
Kilde: www.nielsen.com