tirsdag 12. april 2011

Når ble omelett vanskelig?

Vi trenger ikke lenger knekke egg for å lage omelett. For første gang i Norge kan vi kjøpe ferdig pisket omelett, 8 solegg i en pappkartong. Den oppvoksende generasjon trenger ikke lenger ha kunnskap om at vi må bruke egg for å lage omelett.

Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg, sier et ordtak. Det kan vi nå.

Produsenten er fornøyd over å kunne tilby en type hurtigmat som også er naturlig sunn, og lanserer produktet under slagordet ”Omelett er lett det”. Når ble omelett vanskelig? Det å lage omelett har alltid vært god hjemmelaget hurtigmat, men produsenten tror likevel det er marked for et slikt enkelt og lettvint produkt. Forbrukerundersøkelser viser at vi bruker mindre og mindre tid på matlaging. Folk, du og jeg, ønsker oss mer lettvinte løsninger. Men er barna like late som de voksne? Jeg har erfart at barna synes det er topp å knekke egg, piske dem sammen og steke dem i pannen med det fyllet de måtte ønske å ha på. Er det ikke kjappere å knekke egg, enn å åpne en kartong som etterpå må skylles og tørkes før den kastes i søpla? 




Vi jukser i faget, er stadig på jakt etter lettvinte løsninger, styres av en snarveis mentalitet og velger minste motstands veg. Matindustrien øker sin fortjeneste på bekostning av menneskers lykke. Omelettegg føyer seg fint inn i rekken av de produkter som vi ikke trenger. Kartongen med ferdigpisket egg gir mer søppel, er fordummende, fremmedgjør barn overfor ekte mat og gode råvarer og bidrar til at salget av lokal produserte egg går ned.

Hva blir det neste? Omelett i pulverform? Porsjonspakker med eggeplommer og eggehviter slik at vi slipper å bruke et minutt på å skille plommen fra hviten? Hvem skulle tro at vi en dag skulle si ”omelett fra bunnen av ”, eller ”hjemmelaget omelett”. Må omelettkartongens liv bli kort! 

9 kommentarer:

  1. Har ikke sett omelett i butikken ennå, men den kan umulig smake godt? Det smaker jo unektelig best nylaget :)

    SvarSlett
  2. Helen: omeletten er ikke stekt, bare vispet sammen i en kartong :)

    Jeg så reklamen for disse greiene og jeg er mildt sagt sjokkert! Hvis man ikke klarer/har tid til å vispe egg og putte inn godsaker selv, så kan man la være å spise omelett!

    SvarSlett
  3. Helt enig, her må man ta avstand og vise at det ikke er behov for et slikt produkt. Boikott, kjøp heller ordentlige egg!

    Takk for høyaktuell og interessant lesing, bloggen din besøkes jevnlig, og den får meg til å tenke meg ekstra godt om, spesielt nå som jeg har en 9 mnd gammel baby som selvsagt kun skal ha det beste (ikke nødvendigvis det raskeste!).

    SvarSlett
  4. Har sett den på ica og rema i hvert fall...koster jo fantastiske 37,5 også... grusomt....

    SvarSlett
  5. Hurra for Norge! vi er et rikt land, vi har oppnådd full likestilling. Konsekvensen er blitt at begge gjerne jobber 100%- og livet blir levd gjennom jobb og selvrealisering karrieremessig. Familiens funskjoner er gradvis blitt tatt over at staten- som nå kan ta vare på barna fra de er 1 år. Så står slitne foreldre og kokker frem i media og sier, neida, vi klarer å lage sunn mat på 10 minutter! Mat er mer enn inntak av føde, mat er kultur, fra bonden, til innkjøp, tilberedning og ikke minst det sosiale felleskapet når den inntas, lukter og smaker, gode opplevelser. Masseproduksjonen for å fø verdens befolkning har ført til bruk av sprøytemidler og bruk av antibiotika for å få best mulig avkastning. Dette fører igjen til dårlig jordsmonn, forurenset grunnvann, mangel på vann, klimaendringer og har helsemessige konsekvenser for mennesker. Nå har det pågått en "matdebatt" i media, la oss håpe resultatet etterhvert blir mer nærprodusert mat, økologisk mat og bedre råvarer i hyllene!

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig i det du skriver! La oss håpe at vi, kundene, kjøper mer nærprodusert mat, økologisk mat, krever større mangfold og på den måten også "tvinger" butikkene til å erstatte alle de dårlige ferdigmatproduktene som står i hyllene med gode råvarer! Vi trenger en "matrevolusjon" i Norge - noe vi alle kan være med å bidra til. Matdebatten i media denne uken er en god start og inspirerer til videre engasjement!

    SvarSlett
  7. Må si jeg lo godt da jeg så denne omelett kartongen på butikken - TÅPELIG, men dette vil sikkert folk ha, folk vil jo ha alt som er ferdig - snart kommer det ferdig skrelte bananer... ;o)

    SvarSlett
  8. Da jeg så reklamen for dette produktet forleden dag, sa jeg til mannen min at nå - NÅ har det gått for langt! Hvis folk virkelig vil ha dette produktet så er det en sørgelig utvikling synes jeg... Det er ille nok med all slags posesupper og -sauser som alle har den samme underlige bismaken.

    På matbloggen min prøver jeg som flere andre å fortelle et budskap om hvor enkelt det er å lage mat fra bunnen av, og hvor kjapt og enkelt det også kan være. Det handler også om hvilke verdier vi ønsker å formidle videre til barna våre.

    Nei, jeg skal ta med min 9 mnd gamle datter til Ullandhaug Økologiske Gård i Stavanger i dag. Der skal jeg regelrett fråtse i gode økologiske råvarer og finne mer inspirasjon til egen kokkelering.

    Datteren min har forøvrig ennå ikke spist kjøpemat, kun hjemmelaget. Og ferdigmikset omelettrøre kommer nok aldri i hus så lenge jeg får bestemme - egg klarer jeg jammen fint å knekke selv...

    Ønsker dere alle en fin påske med ekte, enkel & god hjemmelaget mat :-)

    SvarSlett
  9. så sant, så sant. jeg er egentlig bare sjokkert over hvor late vi er blitt. Og jeg kjenner flere som synes at dette er en bra ide.. noe jeg aldri kommer til å forstå....!

    SvarSlett