tirsdag 12. oktober 2010

Dårlig mat er omsorgssvikt

Vi fikk et hyggelig besøk av Stavanger Aftenblad da jeg holdt et barnematkurs på Madlasandnes i Stavanger. Artikkelen kom på trykk tirsdag 12 oktober (koblingen under for dere som er interessert).
Klinisk ernæringsfysiolog Camilla Nybø mener mitt budskap er spissformulert. Det kan så være. Men hun er uenig med meg at det er bedre å la barna gå uten mat enn å gi dem ferdigmat. Jeg har ikke sagt at barn skal gå uten mat. Jeg har derimot sagt det er bedre at barna får en omelett eller grov brødskive med et godt pålegg enn posesuppe, og det mener jeg. På kurset anbefalte jeg foreldrene å velge de beste alternativene om de går for ferdigmat. Blant annet Lofoten fiskemat har gode fiskeboller og kaker som ikke innholder Glutamat, smaksforsterker.
Camilla Nybø sier også at vi må huske på at fordervet mat også er farlig og at det er en grunn til at E-stoffene er der. Selvfølgelig er fordervet mat farlig, noe jeg mener de fleste er klar over, men mange av E-stoffene som finnes i maten har ingen ting med fordervet mat å gjøre!


www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/1274189/ndash_Daarlig_mat_er_omsorgssvikt.html

7 kommentarer:

  1. Kjempebra at du tar opp dette temaet. Det er ALT for mye rart i norsk mat. Har bodd mange år i utlandet, og det har satt tingene i perspektiv. Et typisk norsk pålegg, f.eks leverpostei eller rekesalat inneholder omtrent 10-15 forskjellige tilsettningsstoffer. Disse E-stoffene blir avskrevet som ufarlige ettersom de er godkjent av EU, men ingen vet hvordan alle disse ulike kroppene påvirker kroppen når dw konsumeres i mengder over lang tid. En såkalt coqtail effekt. Meg, mannen og sønnen vår på ett år lever nå på en såkalt "au natural" diett. Vi spiser kun naturlig mat og unngår alle tilsettningsstoffer, smaksforsterkninger og halvfabrikata. Vi føler oss mye bedre nå enn ever. Men det betyr at man må lage så og si all maten sin fra bunnen av (kanskje litt dumt for de som har dårlig tid) + man må virkelig lete lenge etter naturlig mat i butikkene. I fedmedebatten som pågår nå, legges det stor skyld på individets ansvar men svært få snakker om produsentenes ansvar. Matvarer blir produsert med store mengder "fyllstoff" som stivelse, fett, sukker, oljer etc. Det blir mer økonomisk for produsentene, da de får mer kvanta for en billigere penge, og forbrukerne lures til å tro at det de spiser er mat. Maten i butikkene ligner mindre og mindre på mat og mer og mer på syntetiske fabrikerte produkter. Trist.

    SvarSlett
  2. Hei,
    Jeg satte stor pris på artikkelen i Adressa i dag, stå på!
    Sfo'en til guttungen min serverer stadig vekk varm lunsj med diverse lettvinte poseløsninger. Med denne artikkelen å vise til, blir det MYE lettere å spørre om de kan lage noe som er litt sunnere. Så takk igjen :)


    Ellers vil jeg bare fortelle at datteren min på 4 år elsker å lage mat. Hun kjevla ut den første pizzaen sin da hun var tre år, men det ble for tungt - så hun tok av seg sokkene, hoppet opp på bordet og tråkket den helt perfekt flat med de søte små labbene sine. Og i flere måneder har hun eksperimentert seg fram til noe hun kaller musebrus, en vidunderlig drikk bare hun vet hvordan skal smake. Ingrediensene er mange, og enkelte temmelig besynderlige ;) Det har vært sabla mye søl, men nå har hun funnet oppskriften :)

    Ønsker deg en fin dag,
    Eva

    SvarSlett
  3. Enig i at barna skal ha sunn og god mat. Men de utsagnene dine er jo helt på jordet.
    Bedre å ikke gi barna mat, enn posemat?

    La oss bare for moro skyld se for oss at du kun hadde tilgang på posemat i to uker. Hadde du sultet barna dine eller gitt dem posematen du hadde tilgang på ;)?

    Fint at du står frem og sier meningen din, og at du faktisk opplyser folk i dag om bakdelene med posematen. men en profesjonell ernæringsfysiolog ville ikke ordlagt seg på dette viset.

    Hilsen fra en studentmamma mamma på 23 år med to barn som blir utsatt for omsorgssvikt minst en gang i uka med gryterett eller posesuppe ;)

    SvarSlett
  4. Hei! Er helt enig i det du sier, og vi trenger virkelig en god debatt rundt matkulturen her i "Torolandet". I norske familier hvor begge jobber 100% er det blitt akseptert med lettvinte løsninger, og barn har blitt vant til smaken av slik mat.Da er det kjempefint med ditt initiativ hvor du lærer foreldre om å lage noe til de aller minste, og hvor lett det egentlig er. Litt rart i dette landet, vi er overopptatt av innredning, flott oppdekning i siste nytt av servise og dekorasjoner, og flott "dyr" mat innspirert av Frankrike og Italia når vi inviterer til middag en skjelden gang, men til hverdags er det så som så...

    SvarSlett
  5. Det som overrasker meg mest er at folk ikke kan lage tomatsuppe. Det tar ikke lang tid å lage tomatsuppe fra bunnen av og er dessuten billigere enn å kjøpe dette på pose eller i en boks. Folk tror at vi jobber så mye at vi ikke har tid til å lage ordentlig mat, men slik er det jo ikke. Vi jobber færre arbeidstimer per uke enn de fleste land i verden.

    Folk har lite kunnskap og erfaring med mat og synes at at frossenpizza er kos. Og det er ikke godt sammenlignet med mat laget på ferske råvarer. Sunt er det heller ikke.

    http://spicymedia.no/hett-som-pepper-akkurat-na/lite-matvett/

    SvarSlett
  6. Men heisann Margit,

    fant akkurat ut at du
    her denne bloggen:-)

    Jeg blogget innlegget fra SA
    tirsdag 12. oktober.
    Og det ble selvfølgelig debatt!

    Synes det er veldig
    bra du tar opp dette
    viktige temaet!!!

    Ha en fin dag!
    Mvh hanne Christin

    SvarSlett
  7. Hei igjen! Jeg måtte inn og ta en titt på bloggen din også, og kjente deg igjen fra Puls- programmet! Du har jo fått litt pepper du også kan jeg tenke meg:-)
    Jeg ble nok fremstilt som noe mer bastant enn det jeg er, - de liker å skape debatt. I ettertid fikk jeg inn et innlegg på debattsidene, men da ble det ikke så mange reaksjoner. Ikke alle har tatt skrekken, - jeg har stadig kurs på andre siden av fjorden:-)

    Alt godt!
    Beste hilsen Margit

    SvarSlett